P3 utvecklas och bjuder in fler

Kanalen blir den självklara platsen för den som är intresserad av musikjournalistik och samhällsfrågor – oavsett ålder, det skriver Cajsa Lindberg om kommande förändringar i P3 2020.

Sveriges Radio har ett uppdrag att nå hela befolkningen, de unga inräknade. Fram till nu har vi valt att ha EN kanal som riktat sig till publiken mellan 15 och 35.

Samtidigt vet vi att unga människor lyssnar på ALLA våra kanaler och en vanlig dag når Sveriges Radio totalt ut till 40 procent av alla 20-34-åringar.

Vi vet att lika många unga vuxna dagligen lyssnar på P4 för att få sport eller lokala nyheter som på P3 för att få till exempel musikjournalistik och humor.

Vi vet också att det är många utanför P3:s traditionella målgrupp som lyssnar på poddar som P3 Dokumentär, P3 Historia eller P3 Musikdokumentär. Oavsett om man är 18 eller 50 år. Det man har gemensamt är ett lyssningssätt och ett intresse för de ämnen som poddarna tar upp. Det har inte främst med ålder att göra. Det handlar om ett behov.

P3 kommer framöver att rikta sig till en publik som vill lära sig nya saker och är intresserad av musik och samhällsfrågor – oavsett ålder.

Kanalen P3 har låtit på olika sätt genom åren men den röda tråden har alltid varit musiken och samhällsjournalistiken. De senaste åren har P3:s poddar och digitala arbete rönt stora framgångar – vecka efter vecka toppar vi listan över landets mest lyssnade poddar - men samtidigt har lyssningen på den linjära kanalen gått ner.

Hela samhället är inne i en digital förflyttning och hos P3:s publik märks den särskilt tydligt. Traditionella P3-lyssnare är mer benägna än andra lyssnargrupper att ta till sig nya vanor. Till exempel ser vi att det streamade musikanvändandet är vanligare hos P3-lyssnare än hos den kommersiella radions lyssnare eller hos P4-lyssnare. Lyssnandet på poddar är också högre hos P3-lyssnare.

Därför vill P3 i framtiden erbjuda innehåll som möter publikens beteende och behov och vi ska anpassa oss efter publikens sätt att lyssna. Gör vi inte det lever vi inte upp till vårt public service-uppdrag som handlar om att finnas till för alla där de är.

Radiokanalen P3 ska fortsatt vara ett erbjudande där musiken och samhällsjournalistiken har en nyckelroll. Där den direktsända upplevelsen är i fokus. Med pålästa och samhällsintresserade programledare och med exklusiva, aktuella och kunskapsfokuserade gäster, ska P3 erbjuda lärorikt och underhållande samhällsfokus som inte går att hitta i någon annan radiokanal.

P3 ska också vara till för den som på riktigt är intresserad av nutida musik. Utöver att spela noggrant utvald musik erbjuder P3 Sveriges största utbud av daglig musikjournalistik. Den som lyssnar på P3 ska lära sig nya saker om musik varje dag.

Lyssnarna ska känna igen P3 oavsett när de lyssnar på kanalen. Därför suddas redaktionsgränserna ut, samarbetet över hela kanalen i hela landet ökar och programnamnen försvinner till största del. Vi kommer istället att ha en tablå som i huvudsak är baserad på fyra större pass på vardagarna som går in i varandra naturligt och sänder omlott; morgon, förmiddag, eftermiddag och kväll.

Samtidigt fortsätter arbetet vidare med en digital del där P3:s framgångsrika poddar ska fortsätta att utvecklas.

Poddlyssningen är ofta mer fokuserad och en ”från-början-till slutet-upplevelse” och lyssnaren vill själv välja ett ämne, en profil eller en historia att lyssna på. Det är en specialiserad lyssning där P3 länge har varit marknadsledande och en av de främsta utvecklarna av format. Vi ska förstås fortsätta med detta och ge vår publik det de vill ha (och det de inte visste att de ville ha!)

P3 ska fortsätta erbjuda ett högkvalitativt poddutbud där kommersiell nytta inte är den främsta drivkraften, utan där vi ska ge många möjligheter att lära sig något nytt, just när och där lyssnaren vill.

Cajsa Lindberg
biträdande programdirektör med ansvar för utbudet