Hela Sverige ska höras i Sveriges Radio!

Sveriges Radio storsatsar på den lokala journalistiken de närmaste åren. Under år 2020 kommer omkring 20 nya medarbetare att anställas vid våra lokala P4-kanaler och flera nya insatser görs för att vi återkommande ska finnas på plats i alla Sveriges 290 kommuner, det skriver Michael Österlund, biträdande programdirektör med ansvar för innehållsproduktionen.

Sveriges Radio är det medieföretag i landet som har störst lokal förankring. Vi sänder radio i 26 lokala kanaler och finns på över 50 platser i hela Sverige. Våra redaktioner och kanaler når nära 98 procent av Sveriges befolkning inom en timmes bilresa från våra radiohus, men vi nöjer oss inte med det. De kommande tre åren genomför vi därför en satsning på det vi kallar pop-up-redaktioner, något som gör att vi redan i år periodvis kommer att dyka upp på ytterligare 50 platser i Sverige.

Begreppet pop-up innebär att vi kortare eller längre perioder finns på plats med reportrar på orter och i samhällen som vi och andra medier normalt sett sällan besöker. Vi har testat det förut: de lokala kanalerna i Kalmar, Jönköpings och Östergötlands län etablerade sig i exempelvis Ydre under ett halvår, P4 Sjuhärad fanns på plats i området Hässleholmen i Borås under fyra månader och P4 Västernorrland bevakade under en period Sollefteå på samma sätt.

De publikreaktioner vi fått har varit mycket positiva så därför bygger vi vidare på arbetssättet och redan i februari bemannar P4 Västernorrland en tillfällig redaktion i Ånge. Under året kommer Sveriges Radio i norr även att starta tillfälliga redaktioner i Strömsund, Vilhelmina och Arvidsjaur, samtidigt som Sameradion öppnar i Jokkmokk.

I Skåne kommer P4 Malmöhus och P4 Kristianstad att dyka upp i Höör, samtidigt som P4-kanalerna i södra Sverige samarbetar om en ”gränsbygdsreporter” i trakterna kring södra Kronoberg och norra Blekinge. Under årets gång kommer vi att kunna berätta om fler satsningar av det här slaget.

För att klara utmaningarna att rapportera från hela landet behöver vi bli fler. Därför anställer Sveriges Radio under året omkring 20 nya medarbetare i våra lokala områden. Rekryteringarna blir en förstärkning i arbetet med att ännu bättre skildra det vi kallar ”min och din vardag”, som är ett av Sveriges Radios mål.

Undrar du varför vi sätter sådan fart? Ett svar är att det i denna tid är nödvändigt att bevaka hela Sverige i all dess skönhet och komplexitet – med både bredd och djup. Men också för att vi har en ny vision som går ut på att vi ska ge publiken ”Fler röster och starkare berättelser för en större förståelse”.

För att nå fram till visionen behöver vi återkommande finnas på plats i landets samtliga 290 kommuner. Vår målsättning är därför att rapportera från - och vara fysiskt på plats i - alla kommuner flera gånger om året, något som vi också regelbundet kommer att följa upp.

Vi hörs och syns nära dig!

Michael Österlund
Biträdande programdirektör med ansvar för innehållsproduktionen