Marknadsdirektör: "Svenska konsumenter inte speciellt roliga"

Har man kort på diverse mataffärer så får man också en massa extra reklam i brevlådan. Och med den digitala teknikens hjälp så är det så kallad riktad reklam, alltså en dator ser vad du brukar köpa och ger dig extrapris på det

Jenny kände inte alls igen sig när det dök upp erbjudande till henne på sylt, mandelmassa, chokladpudding och andra söta produkter. Därför bestämde hon sig för att ringa upp Henrik Patek som är tf marknadsdirektör på ICA för att höra varför matvarukedjorna har det här systemet.

– Det var ju tråkigt att höra. Om man skulle hårddra det lite så är vi svenska konsumenter inte speciellt roliga. Vi har ungefär ett köpbeteende, vi har en familj med tre barn och två vuxna och vi har ungefär i snitt mellan 80 till 120 produkter som vi snurrar på ett år. Vi är inte roligare än så, säger Henrik Patek.

Henrik Patek säger att anledningen till att det här systemet finns är för att kunderna efterlyste att få erbjudanden om det de handlar. Han förklarar vidare att en svårighet är att få ihop tillräckligt med produkter till ett erbjudande. Om det handlar om femtio olika kryddor blir det kanske inte en bild på just den kryddan som man brukar köpa

Men i princip säger du att jag är en sockerråtta eftersom min lapp ser ut så här?

– Jag vill inte kommentera din lapp egentligen. Vad jag skulle vilja säga är att du har ett sånt typ köpbeteende, du har barn och dina produkter stämmer väl överens med ditt köpbeteende, men sen om det är exakt den bilden på produkten, det kan jag inte säga. säger Henrik Patek.