Gert Wingårdhs åtta hus

P1 onsdag 16 juli kl 14.30

- Han lånar friskt av andra och erkänner det glatt och villigt, säger Olof  Hultin om arkitekten Gert Wingårdh.  Olof Hultin är chefredaktör för tidskriften Arkitektur och intervjuas av Cecilia Blomberg om Wingårdhs framgångar de senaste 10-15 åren. 

En annan förklaring till varför Wingårdh blivit så populär är att han är lyhörd för kundernas önskemål och har lätt för att anpassa sina idéer utan att kompromissa bort sig själv.

Hans arkitektur är kameleontisk, d v s han anpassar byggnaderna efter situationen så han har egentligen inget eget kännemärke.  Såvida inte själva lyhördheten och anpassningen är hans signum. 

- Jag är 56 år gammal, många i min ålder känner sig utbrända, jag känner det som om jag nyss har börjat, säger Wingårdh som idag har kontor både i Göteborg och Stockholm och 130 anställda. Han ritar inte allt själv, men det är hans kontor och allt går hans väg - det mesta har han varit med om att diskutera och fullborda. 

-Det viktiga är att hitta bra lösningar, inte vem som kom fram med dom, säger Wingårdh

Gert Wingårdh startade sitt arkitektkontor i Göteborg 1977, nu trettioårsjubilerar han med en utställningen Åtta hus som under våren visades på i Göteborg och som under sommaren visas på  i Stockholm. Då har utställningen vuxit och bytt namn till Elva hus. Utställningen är ett ganska lågmält försök att beskriva idéer, impulser och referenser som påverkat Wingårdhs tankar kring arkitektur, och varje byggnad exemplifierar ett begrepp eller ord som är centralt i Wingårdhs idévärld: natur, lust, minne, vardag, kropp, nordisk, framtid och förändring. I Stockholm är tre nya ord lagda till de åtta:
Globalization (exemplifierat av Öijareds golfklubb), Competitions (av Universeum i Göteborg) och  City Branding (exemplifierat av K5, ett modevaruhus på Vällingby).

I programmet visar Gert Wingårdh runt i utställningshallen, vi får följa honom mellan hans olika projekt och samtidigt få en inblick i hur personliga minnen och andra influenser kokas ner till användbara möjligheter vad gäller hus och byggnader.  Just ”möjligheter” är ett av hans favoritord, liksom ”lust”. 

Parallellt med utställningen finns en katalog, ”Trettio års arkitektur genom fyra decennier” som är en retrospektiv på Wingårdhs produktion.  Katalogen är 500 sidor tjock och innehåller 366 verk. I den kan man läsa ett poem, eller snarare en associationsbana, som även finns att läsa på en träpelare på huvudkontoret: 

Lusten finner sin stund
I en dagdröm
Raka linjer blir böjda
Ren onytta
Jag har lust till onyttigheter
Till det vackra
Sondera känslor
Romantiker
Ointellektuell
Oteoretiskt
Inte oreflekterat men oförklarat
Som livet.
Livet är lust 

Förutom den tjocka retrospektiva katalogen och det tunnare utställningshäftet Åtta hus, finns även en tredje publikation utgiven i samband med trettioårsjubileet.  Crucial words heter boken där Gert Wingårdh och Rasmus Waern samlat in essäer kring arkitektur, en av dom är skriven av den arkitekturkunnige nobelpristagaren Orhan Pamuk. 

Gert Wingårdh har tilldelats Kasper Sahlin-priset fem gånger, det senaste gällde Sweden House, Sveriges ambassad i Washington.

I augusti 2007 blev han utnämnd till professor i form och teknik på Chalmers i Göteborg.

Wingårdh intervjuades på Röhsska museet februari 2008 av Mia Gerdin, och utställningen i sin utökade form – Elva hus - finns på Arkitekturmuseet i Stockholm fram till 31/8.

Musikillustrationerna är hämtade från Silent shout av och med The Knife.