“iloveyouihateyou”, 2008 videostillbild Courtesy Leah Singer och Lee Ranaldo

Snittet - Avantgarde från New York och digitala konstexperiment. Om två aktuella utställningar

P1 onsdag 18 februari kl 14.03 och 19/2 kl 18.15

Vad händer i mötet mellan film, musik och ljudcollage? I det fältet experimenterar konstnärsduon Lee Ranaldo och Leah Singer. Båda med rötter i konstvärlden men där Lee Ranaldo är mest känd som en av medlemmarna i kultgruppen Sonic Youth och Leah Singer mutat in sitt revir inom det experimentella filmskapandet.

Leah Singer och Lee Ranaldo De två, som både lever tillsammans och arbetar ihop, är nu aktuella med sitt nya verk iloveyouihateyou på konsthallen Magasin 3  i Stockholm. Om tillit och risktagande och om ett möte med tre guldkorn ur den amerikanska avantgardefilmen. Cecilia Blomberg har sett utställningen och träffat Lee Ranaldo och Leah Singer. 

Och på det danska konstmuseet ARoS  i jylländska Århus pågår just nu en stor interaktiv utställning med digital konst: ”Enter action - digital art now” är rubriken. Lars Lönroth tog museets uppmaning på allvar och begav sig till Århus för att interagera med de olika verk som 14 internationella konstnärer installerat på ARoS.

”Homo ludens”, den lekande människan, är temat för utställningen och här kan man röra sig bland svarta kattliknande ballonger som flyger omkring i luften, springa på ett löpande band genom en virtuell verklighet skapad av holländaren Marnix de Nijs, mäta sin puls i ett hav av blinkande glödlampor eller lägga sig i en stor säng med högtalare i madrassen för att känna de starka vibrationerna från den engelska konstnären Kaffe Matthews experimentella musik.

Lars Lönroth fick även en intervju med museets intendent Pernille Taagaard Dinesen om varför man nu satsat så stort på en utställning med högteknologisk digital konst. 

I Klassikern den här veckan berättar Mats Arvidsson om Strömkarlen. En av konstnären Ernst Josephsons mest kända målningar från 1884 som hänger på Waldemarsudde i Stockholm. Den målning som skulle visa för världen vad han ville som konstnär. En målning som gjorde uppror mot Konstakademiens föreskrivna ideal och som istället banade väg för naturalismen och friluftsmåleriet. Och samtidigt som Strömkarlen blivit vår sinnebild för hur vi nu uppfattar Näcken, fann målningen ingen nåd i samtiden då alla ratade den.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".