Kulturradion: Den kritiska punkten - Bengt Holmqvist. Mannen som gjorde vad som faller texten in

P1 måndag 19 juli kl 18.15

Att utnämna någon till en exemplarisk litteraturkritiker kunde kanske ingjuta i lyssnaren en föreställning om räddhågsenhet och slätstrukenhet: ”Lagom är bäst.” Men i Bengt Holmqvists fall bestod det exemplariska i idel ”offensiva” egenskaper. Intellektuell skärpa, enastående beläsenhet, den lyckliga kombinationen av en nästan obetvinglig nyfikenhet och ett nästan osvikligt väderkorn. Både i det svenska och det utländska tvekade Bengt Holmqvist aldrig att ta ställning för det ”svåra” och nya gentemot obegriplighetsförtalarna – det gällde Björling i Finland och 40-talisterna i Sverige, såväl som Beckett och Celan.

Hit hör också den specifika kritiska balans som råder mellan Bengt Holmqvist intellektuella dragningar, hans språkkritiska, analytiska sida och hans musikaliska lyhördhet – såväl i hans dagskritik, som i hans essäer och längre arbeten. Och allt detta utmynnar i de båda kardinaldygderna: förmågan att vara kritisk med medkänsla och uppskattande med kritisk blick.

Medan Bengt Holmqvists tidiga kritik i mycket präglades av det nykritiska anslaget förnekade han aldrig det fruktbara i att också söka rimliga sammanband mellan verket och dess upphovsman. Under sin senare tid som litteraturkritiker tycktes Holmqvist alltmer sky omdömesjakten. Utan att någonsin undvika att säga sitt var hans recensioner inte sällan försedda med valfri utgång: en snäll och en lite elakare. Och riktigt säker kunde läsaren aldrig vara. I vår tyckmyckna tid framstod en sådan litteraturkritik som en lisa på en alltmer prisbesatt och tvångsgraderad marknad. Producent: Göran Sommardal. Från 1994.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".