Nobelprisvinnaren Svetlana Aleksijevitj omgiven av pressen i Minsk. Foto: AP Photo/Sergei Grits
1 av 6
Nobelprisvinnaren Svetlana Aleksijevitj omgiven av pressen i Minsk. Foto: AP Photo/Sergei Grits
Den vitryska författaren Svetlana Aleksijevitj. Foto: Dan Hansson / SvD / SCANPIX
2 av 6
Den vitryska författaren Svetlana Aleksijevitj. Foto: Dan Hansson / SvD / SCANPIX
Iryna Vidanava, journalist och IT-entreprenör. Foto: Fredrik Wadström.
3 av 6
Iryna Vidanava, journalist och IT-entreprenör. Foto: Fredrik Wadström.
Uladzimir Njakljaeu, poet och fd presidentkandidat. Foto: Fredrik Wadström.
4 av 6
Uladzimir Njakljaeu, poet och fd presidentkandidat. Foto: Fredrik Wadström.
Barys Pjatrovitj, författare och ordförande i oberoende författarförbundet. Foto: Fredrik Wadström.
5 av 6
Barys Pjatrovitj, författare och ordförande i oberoende författarförbundet. Foto: Fredrik Wadström.
Nikolaj Tjerginets, ordförande i det statliga författarförbundet. Foto: Fredrik Wadström.
6 av 6
Nikolaj Tjerginets, ordförande i det statliga författarförbundet. Foto: Fredrik Wadström.

Årets nobelpristagare i litteratur, Svetlana Aleksijevitj - ett porträtt av Fredrik Wadström

Följ med till ett köksbord i Minsk, och träffa nobelpristagaren. Fredrik Wadström har på nära håll följt Svetlana Aleksijevitj i sexton år. Här är hans porträtt av henne, och hennes författarskap.

- Mitt öra är alltid bland människor på gatan. Jag hör en annan musik.

Så sa Svetlana Aleksijevitj till Fredrik Wadström i en intervju gjord 2006. En beskrivning av en förändring i samhället hon än så länge bara anade, men ville försöka fånga i sitt skrivande. Sju år senare var boken klar, Tiden second hand, den avslutande delen i hennes livsverk Utopins röster. Fem böcker om den sovjetiska människan, om vad som händer med henne när en samhällsideologi rasar samman.

- Mitt öra är alltid bland människor på gatan. Jag hör en annan musik.

Uttalandet kan också ses som en beskrivning av hennes arbetsmetod. Att under lång tid intervjua många människor. Att våga vänta in deras livsberättelser. Att sedan våga vänta in förmågan att skriva ned dessa berättelser. Att våga vänta in den rätta tonen.

Fälj med Fredrik Wadström till Minsk, och slå dig ned vid det lilla fyrkantiga köksbordet tillsammans med årets nobelpristagare i litteratur, Svetlana Aleksijevitj.

Utopins röster:

Kriget har inget kvinnligt ansikte

De sista vittnena: solo för barnröst

Bön för Tjernobyl: krönika över framtiden

Zinkpojkar

Tiden second hand: slutet för den röda människan.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".