- Inflyttningskampanjer har ingen effekt

Reklamkampanjer för att locka nya invånare att flytta till glesbygdskommuner ger inga resultat, menar Tomas Niedomysl vid Institutet för bostads- och urbanforskning i Gävle. Men Bräcke kommun hävdar motsatsen.

Bräcke kommun, som drivit reklamkampanjen Första klass för att locka till sig nya invånare, känner inte igen sig i forskningsresultaten.

- Vi såg ett tydligt resultat, säger Ingrid Kjellson, som varit projektledare för Första klass, till programmet P4 Extra. 

Totalt satsade Bräcke kommun 400 000 kronor på kampanjen och det resulterade i att 11 familjer flyttade in - och att färre flyttade ut.

Trots att inte Tomas Niedomysl, vid institutet för bostads- och urbanforskning i Gävle, sett att inflyttningskampanjerna resulterar i någon mätbar effekt, anser han att det inte är bortkastade pengar.

- Det kan ha andra positiva effekter på sikt och som kommer de befintliga invånarna till godo, säger Tomas Niedomysl till P4 Extra

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".