Anställda måste ta eget ansvar för arbetsmiljön

De anställda inom callcenterbranschen tar inte själva ansvar för sin arbetsmiljö och företagen måste bli bättre på att informera sina anställda om hur man förebygger arbetsskador.
Det säger Anders Ohlsson, som jobbar på arbetsmiljöinspektionen i Östersund, till Radio Jämtland. Att företagen köper in hjälpmedel som höj- och sänkbara bord eller mousetraps för att undvika musarm hjälper inte om man inte informerar och lär personalen att använda hjälpmedlen för att undvika belastningsskador. Som Radio Jämtland berättat tidigare anser Arbetsmiljöinspektionen att många anställda på callcenterföretagen i länet utsätter sig för risken att drabbas av belastningsskador på grund av okunskap eller slarv. Arbetsmiljöinspektionen har bland annat kritiserat Föreningssparbankens callcenter i Östersund för dålig information till de anställda.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".