Grönt ljus för nya tåglinjer i Norrland

Regeringen sa i dag ja till det så kallade Norrtågsförsöket. En satsning som innebär nya möjligheter för tågtrafiken i hela Norrland.

En tanke är att samla tågtrafiken under en upphandlande huvudman för att bättre kunna samordna tågen med övrig kollektivtrafik i Norrlandslänen.

För vårt län kan det även bland annat innebära utvecklad trafik mellan Östersund och Sundsvall och ett snabbtåg mellan Östersund och Umeå.

De fyra Norrlandslänen och staten ska finansiera den här satsningen, som ska pågå som ett försök i tio år, tillsammans.

Norrtåg kommer inte att sköta tågtrafiken själv utan kommer att köpa tjänsterna av olika operatörer. Förutom Malmbanan saknar området norr om Härnösand en daglig tågtrafik på dagtid.Befintlig trafik som Mittlinjen och Nabotåget mellan Sundsvall och Storlien samt persontrafiken på Malmbanan och Haparandabanan kommer att ingå i Norrtågs verksamhet. Enligt Norrtågs planer kommer persontåg att trafikera de nya sträckorna Sundsvall-Umeå (Botniabanan), Umeå-Lycksele, Umeå-Luleå och dessutom kommer trafiken att utökas på linjerna Sundsvall-Östersund-Storlien och Luleå-Kiruna. Norrtåg räknar också med stora miljövinster. När den planerade järnvägssatsningen är fullt utbyggt ska koldioxidutsläppen minskas med närmare 200 000 ton när gods och passagerare går över från vägtransporter och flyg till tåg. (TT)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".