Östersund

Tredubblad förlust för Milko

Mejeriföretaget Milko redovisar en drygt tre gånger så stor förlust mellan januari och augusti i år som under motsvarande period förra året.

Förlusten är nära 28 miljoner i år mot 8 miljoner i fjol.

Orsaken är att den prishöjning på färskvaruprodukter som var tänkt att genomföras för att hålla resultatet på budgeterad nivå, inte gått att genomföra.

Nästa år kommer Milko satsa offensivt på mjölk, fil, yoghurt och bredbara produkter för att öka lönsamheten, uppger företaget.

Antalet aktiva mjölkleverantörer har fortsatt att minska under året. I augusti var antalet 873 stycken, jämfört med 974 förra året.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".