LÄNET/SVERIGE

ICA:s rabatter kritiseras

Livsmedelskedjan ICA:s skräddarsydda rabatter till stamkunderna får kritik. Intresseorganisationen Sveriges Konsumenter kritiserar företaget för att kunderna inte har fått någon chans att välja om de vill ha de här personliga erbjudandena eller inte.

- Vi är kritiska till att man förutsätter att alla vill ha det här och att man som konsument aktivt måste jobba för att slippa få erbjudandena, säger Jan Bertoft, generalsekreterare vid Sveriges Konsumenter.

ICA kartlägger stamkundernas inköp och skräddarsyr erbjudanden efter det man handlar. Bra erbjudanden säger ICA - integritetskränkande säger kritiker. 
Av just den anledningen kommer Datainspektionen att utreda om reklamen strider mot personuppgiftlagen, PUL.
Men enligt ICA har man som kund gått med på det här när man skaffat ett kundkort.
- I och med att man skaffar ett kundkort samtycker man till att vi får använda köphistoriken till personliga erbjudanden.
Sedan har vi också i ett par omgångar informerat kunderna om att vi skulle börja med personliga erbjudanden, säger Staffan Ekengren, presschef vid ICA.

Företaget rekomenderar de kunder som inte vill ha de här skräddarsydda erbjudandena att gå in på företagets hemsida eller ringa kundtjänst och välja bort tjänsten.

Omkring två miljoner hushåll fick under förra veckan reklamen och till på onsdagen hade 400 hushåll avanmält sitt kundkort på grund av att det nya rabattsystemet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".