Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Strömsund

Skoldispens kan öka segregation

Publicerat tisdag 17 november 2009 kl 13.40

Dispens för vissa barn från delar av skolans undervisning riskerar att öka segregeringen i samhället, varnar forskare.

En del barn i flyktingfamiljer i Strömsund har uteblivit från viss undervisning i skolan. Ortodoxa tolkningar av religionen sätter stopp. Frågan är vad det betyder att elever är frånvarande från skolan.


– Forskare i USA, där dispenser och hemundervisning är vanligare, varnar för att det riskerar att öka segregationen, berättar Sara Högdin. Hon forskar om segregation/integration i skolan, vid högskolan i Halmstad, och har skrivit avhandlingen ”Utbildning på (o)lika villkor: Om kön och etnisk bakgrund i grundskolan”.

Det viktiga i integrationsarbetet, menar hon, är att det förs en dialog i vuxenvärlden och att barnen får ungefär samma kunskaper.
– Barnen tvingas till en situation där de får välja, mellan samhället och familjen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".