malmö/strömsund

Så löser malmöskola religionsskolket

I Strömsund deltar inte alla elever i all skolundervisning på grund av religiösa skäl, vilket blir ett problem eftersom de går miste om viktig undervisning. På skolor i Malmö har man stor erfarenhet av det här och där har man funnit lösningar.

Nina Karlsson är projektledare för HOMA, heders och mångfaldsarbete, inom Iransk-Svenska föreningen i Malmö. Hon arbetar tillsammans med skolorna i Malmö för att få alla elever delaktig i all undervisning.
- Det viktigaste som skolorna kan göra är att ha en dialog med föräldrarna så att de får insikt i undervisningens innebörd och får mer kunskap om barnens lärande, säger Nina Karlsson, projektledare för HOMA, heders och mångfaldsarbete, inom Iransk-Svenska föreningen i Malmö.

HOMA arbetar med skolorna i Malmö för att hitta lösningar på problemet och få alla elever att delta i all undervisning.

Nina Karlsson berättar att flera skolor i Malmö jobbar på det här sättet för att öka föräldrarnas förståelsen för undervisningen, och de har lyckats väldigt bra. Ökad kunskap har gjort att de muslimska barnen har blivit mer delaktig i undervisning som de tidigare föbjudits att delta i på grund av religösa skäl.

- Det har hjälp mycket, plus att man i vissa skolor har haft så kallade coacher som har gått hem och hämtat eleverna om de uteblivit från lektionerna. Ungefär som mentorer. Det har gjort att frånvaron på skolorna har minskat drastiskt, säger hon.

Nina Karlsson tror också att skolorna måste hitta nya former och möjligheter i lärandet, för att nå alla elever ska få samma möjligheter i skolan.

Emelie Andersson
emelie.andersson@sr.se
063-160600

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".