Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Duved

Mode-mjöl ger jobb i Duved

Publicerat måndag 8 mars 2010 kl 06.51
Michael Mayer och Ulrike Mayer, ägare av Dinkelboden i Duved. Foto: Britt-Inger Hellström/SR.

I en friggebod i Duved sitter före detta gruvteknikern numera "dinkelmannen" Michael Mayer vid sin dator och säljer mjöl.

Några spår av mjölet syns inte, för det lagras i Västerås och distributionen och nästan all annan affärsverksamhet sker via datorn. Nu hoppas Michael Mayer att intresset i Sverige för nyttigare mat ska ge försörjning till familjen, som invandrade för drygt tio år sen. Men det är inte lätt att starta eget.

- Det tar lång tid att etablera ett varumärke, säger Michael Mayer.

Nyttigt spannmål
Dinkel är ett spannmål som anses mycket nyttigare än annan säd. Under senare år har det blivit allt mer populärt och det finns att köpa i vanliga livsmedelsaffärer. Det finns också som gryn och pasta, mer eller mindre utblandat med vete.

Familjen Mayer flyttade till Duved 1999 och importerade dinkel för eget bruk. Michael Mayer ville ha ett nytt jobb och idén om att importera dinkel föddes, med hjälp av den egna leverantören. Sen dess har Michael Mayer jobbat nästan heltid med att få fart på nätbutiken. Han tar ut en lön, fast han säger själv att han inte borde göra det. Hans fru Ulrike Mayer jobbar halvtid på ett bageri men ägnar också mycket tid åt företaget.

Samarbete med matvarukedja
Varumärket etablerades för några år sedan och ICA har börjat sälja det och företaget kan utnyttja ICA:s distribution från Västerås.

- Det är klart att det hjälpt att samarbeta med ICA, men egentligen behöver vi komma in i en stor butikskedja till, säger Michael Mayer.

Att dinkel blivit mer populärt är förstås bra för ett dinkelföretag. Men det har också lockat de stora spannmålsföretagen och nu är konkurrensen hård.

- Små företag kan inte satsa lika mycket pengar på marknadsföring, säger Michael Mayer.

Britt-Inger Hellström
britt-inger.hellstrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".