Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Patientnämnden nerringd om telefonproblem

Publicerat onsdag 4 februari 2004 kl 17.46

Det är svårt att nå läkare och sjuksköterskor vid länets hälsocentraler på telefon. På Patientnämnden har klagomålen över det ökat så mycket att de nu måste stänga av sina telefoner för att hinna med att bearbeta klagomålen!

- Vi försöker ju ta emot alla samtal. Men nu börjar det väl faktiskt bli så att vi nått en gräns där vi inte kan ta emot fler klagomål, säger Inger Lindholm, kanslichef vid Patientnämnden i Östersund.

Det handlar ju också om att försöka få till åtgärder så att det bristerna med tillgängligheten hos hälsocentralerna faktiskt förbättras, säger hon.

Inom varje landsting finns en patientnämnd dit patienter och anhöriga kan vända sig. Och när det har varit svårt att komma fram per telefon till hälsocentralerna i länet så har många klagat över detta hos Patientnämnden. Men nu kan det bli väntetid även för att komma fram till patientnämnden eftersom de fått så många klagomål att de måste stänga av sina telefoner för att hinna med.

- Vi klarar sannerligen inte att ta emot flera klagomål och göra något åt dem med en bra kvalitet. Vi har ändå som mål att en dag kan vården själva ta hand om sina egna klagomål och då är det nog tyst i våra telefoner, säger Inger Lindholm.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".