Mobilmaster en fara för flyget

Det snabbt ökande antalet 3G-master för mobiltelefoni hotar säkerheten för luftfarten. Försvaret har tvingats införa restriktioner för flygning på låg höjd i mörker och dålig sikt. Även sjuktransporter påverkas.

- Vi kan inte vara säkra på var masterna finns, säger flygchefen på försvarets helikopterflottilj, Thomas Stensson.

Det är framförallt vid lågflygning med helikopter som riskerna bedöms vara allvarliga, skriver Göteborgs-Posten.

Försvarshögkvarterets flygsäkerhetsavdelning skriver i en intern information att mastbyggarna brustit i rapporteringen om att nya master blivit resta.

- Vi måste veta när masterna byggs. Det finns rutiner för det, men de fungerar inte tillfredsställande, säger Thomas Stensson till GP.

Enligt säkerhetsavdelningen har antalet flyghinder mer än fördubblats under de senaste åren, som en följd av att det byggts allt fler vindkraftverk och 3G-master.

- Utbyggnaden sker i så rask takt att vi inte har något tillförlitligt kartunderlag. Vi får meddelanden som förs in manuellt på kartorna, berättar Thomas Stensson.

Hittills har inga olyckor inträffat. Däremot har flygbesättningar flera gånger upptäckt master så sent att det upplevts som obehagligt.

- Även om de kan vara belysta, är de ofta målade i sådana färger att de kan vara svåra att upptäcka i mörker, skymning eller gryning. Det höjer risknivån och begränsar vår möjlighet att flyga lågt. Det är därför vi infört operationella begränsningar, säger Stensson.

Piloterna kan inte heller flyga med de toppmoderna ljusförstärkande glasögon, ”night vision goggles”, som köpts in för att öka flygsäkerheten.

- Med dessa är masterna oerhört svåra att se, särskilt om de inte är belysta, säger Thomas Stensson.

Enligt flygsäkerhetsavdelningens chef, Anders Jansson, har mastoperatörerna i brev uppmanats att skärpa sig med rapporteringen av nybyggen. Det har lett till en förbättring, men problemen anses ändå kvarstå.

Helikopterflottiljen arbetar nu med att ta fram rutiner och underlag för uppdatering av databasen över flyghinder, och hur denna information ska presenteras.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".