1 av 4
Kommunchefen i Bräcke hoppas att fler kommer att pendla med tåg när tågtrafiken utökas. Foto: Annelie Lanner/SR.
2 av 4
Nio avgångar per dag kommer Norrtåg att köra från nästa höst. Foto: Norrtåg.
3 av 4
Nästa höst nära fördubblas antalet avgångar från Bräcke station. Foto: Annelie Lanner/SR.
4 av 4
Bräckes kommunchef Bengt Flykt. Foto: Annelie Lanner/SR.
Bräcke

Ökad tågtrafik ska rädda Bräcke

Nästa höst fördubblas antalet tågavgångar mellan Sundsvall och Åre, när länstrafikens bolag Norrtåg börjar trafikera sträckan. Nio turer i vardera riktningen kommer det att bli. I Bräcke jublar pendlarna och kommunchefen hoppas att de här förbättrade pendlingsmöjligheterna ska ge inflyttning till Bräcke kommun.

– Det blir ju toppen. Vi är ju jättemånga som pendlar, säger Ann-Marie Kuru som bor i Bräcke men jobbar i Östersund.

Siffror från kommunen visar att 900 personer arbetspendlar från Bräcke kommun varje dag och 300 arbetspendlar till Bräcke kommun varje dag. Många av dem som pendlar till Bräcke kommun arbetar i Pilgrimstad.

– Jag tror att på sikt att det här kommer att knyta ihop arbetsmarknadsregionerna Östersund och Sundsvall och göra det attraktivare att bo i Bräcke. Nu kan det vara svårt för familjer att båda hitta jobb i Bräcke, säger kommunchefen Bengt Flykt.

Norrtåg ägs av länstrafikbolagen i de fyra nordligaste länen, och den utökade tågtrafiken är tänkt att vara till för pendlare. De flesta turerna kommer att gå på mornar och kvällar så att det ska gå att ta tåget till och från jobbet.

– Bräcke är en typisk pendlingskommun med vårt strategiska läge mellan Östersund och Sundsvall, säger Bengt Flykt.

När Statistiska centralbyrån presenterade sina befolkningsiffror vid halvårsskiftet i år hade antalet personer som bor i Bräcke ökat med 35 personer och nått upp till 6900. De tre tidigare åren har antalet invånare i Bräcke minskat med ungefär 100 per år. Den utbyggda tågtrafiken ska göra det lättare att bo i Bräcke kommun och jobba någon annanstans. Kommunchefen Bengt Flykt tror mycket på utvecklingspotentialen i Pilgrimstad.

– Med de här tågen kommer det att ta 20 minuter att åka mellan Pilgrimstad och Östersund och 40 minuter att åka mellan Bräcke och Östersund, säger han och påpekar att Bräcke kommun har tomter till salu bland annat i Pilgrimstad och priserna på de tomterna är 30 kronor per kvadratmeter.

Även Gunborg Gissler som är mäklare på Fastighetsbyrån tror att utökad tågtrafik kan öka Pilgrimstads attraktionskraft.

– Nu tar det lite längre tid att sälja ett hus i Pilgrimstad, än till exempel i Brunflo, men jag tror att förbättrad tågtrafik är viktig, även om annan service som affärer och skola också är viktiga för dem som köper hus, säger Gunborg Gissler.

– Det skulle vara fantastiskt med fler avgångar att välja på. Jag skulle få betydligt kortare arbetsdagar, säger Francesca Mikaelsson som bor i Erikslund och jobbar på hälsocentralen i Bräcke, och som nu får tolv timmars dagar.

Bräcke har tidigare slagits hårt för tågtrafiken. För drygt tre år sedan ville SJ sluta stanna på stationerna både i Bräcke och i Ånge för att minska restiden till Östersund, men kraftiga protester från ortsborna gjorde att SJ ändrade sig och nu stannar tågen på båda ställena. Bengt Flykt ser också en ekologisk vinning med tågen.

– Jag tänker mig att man tar sin cykel och cyklar till stationen i Pilgrimstad och 20 minuter senare kliver man av tåget i Östersund med sin cykel och cyklar till jobbet, säger kommunchefen Bengt Flykt.

Han får medhåll av Uno Öberg som ofta redan idag åker tåg mellan Bräcke och Östersund.

– Det är skönt att slippa bilen, säger Uno Öberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista