Sverige/ Jämtlands län

Få väljare tog hjälp av sociala medier

De sociala medierna fick inte så stor genomslagskraft på valresultatet som många trodde. Men för Sverigedemokraterna blev det en viktig arena.

Enligt Jesper Strömbäck, professor i journalistik och politisk kommunikation vid Mittuniversitetet, har väljarnas intresse för politik via de sociala medierna varit ganska svalt.

– Det är relativt sett väldgt få medborgare som följer politik i någon form via de sociala medierna, säger Strömbäck.

Mindre än 10 procent har någon gång kommenterat politiska frågor i bloggar, twitter, facebook och andra sociala medier.

Men oavsett hur aktiva politikerna varit ute i cyberrymden så tror inte Jesper Strömbäck att det påverkat valresultatet, med ett parti som undantag.

– För de flesta partierna hade valresultatet sett ungefär likadant ut om vi inte hade haft några sociala medier. Jag tror att det finns ett undantag,  det är Sverigedemokraterna som har agerat väldigt länge och väldigt aktivt via olika sociala medier och bloggar för att föra upp sina frågor på agendan. Genom de sociala medierna fick SD en viktig arena, säger Jesper Strömbäck.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".