Haverikommissionen kritiserar skärmflygare

Företag som sysslar med skärmflygning måste skärpa sina rutiner och skaffa tillstånd för kommersiell flygning, det menar haverikommissionen efter en olycka på Åreskutan.

Vid olyckan i juli i fjol utlöstes reservfallskärmen plötsligt, av oklar anledning, när piloten och hans passagerare var på 50 meters höjd. Vid nödlandningen bröt passageraren foten, flera revben och punkterade lungan.

Piloten hade rätt behörighet och haverikommisionens kritik mot Åreföretaget som ordnade flygningen begränsar sig i huvudsak till att utlösningshandtaget för reservfallskärmen var olämpligt placerat och utformat.

Men Åreföretaget saknade tillstånd för kommersiell luftfart. Det är de inte ensamma om! Haverikommisionen konstaterar att Luftfartverket inte utfärdat ett enda sådant tillstånd för skärmflygföretag, trots att lagen kräver det.

Haverikommisionen kräver nu att Luftfartsverket snarast ser till att tillståndskraven för kommersiell skärmflygning ses över. Den som köper en provlektion eller en flygtur måste kunna lita på att säkerhetsnivån kontrolleras och håller acceptabel nivå, säger kommisionen.

De senaste tre åren har det inträffat sju olyckor vid skärmflygning i Västjämtland, som haverikommisionen utrett.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".