Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Foto: Tomas Oneborg/Scanpix.
Inkassobreven

Teliahot om fogden skrämmer äldre

Birgit Hansson betalade av rädsla för fogden
1:00 min

– Jag har fått helt ny information idag om hur det här hänger ihop.

Det säger Telias presschef Hans G Larsson sedan P4 Jämtlands lyssnare ringt och skrivit om att de inte fått teleräkningar - bara inkassobrev.

--Dumt nog satte jag in de där slantarna, för jag vart ju rädd. På fyra dagar skulle man komma till kronofogden.

Det berättar Birgit Hansson, en av de många äldre som upplevt de obefogade inkassokraven som mycket obehagliga. Hushåll runt om i Jämtlands län fick i slutet av förra veckan inkassokrav från Telia - men några telefonräkningar har de inte fått. Enligt inkassokraven skulle räkningarna ha varit betalda i november - men problemet är att de första fakturorna inte tycks ha kommit fram.

Hur många som drabbats har ännu inte klarnat, men det rör sig om ett stort antal på flera håll i Norrland.

På ett litet nafs fick P 4 Jämtland samtal och mejl från mängder av hushåll i bland annat Laxviken, Laxsjö, Svenstavik, Hackås, Kall, Albacken, Bräcke, Frösön och Rötviken - liksom Norrhassel i Medelpad och Delsbo i Hälsingland. Och nya lyssnare ringer hela tiden...

Samtliga vittnar om att de varit drabbade av att deras telefonräkningar uteblivit eller gått till fel adress.

Anders Sten i Åkersjön berättade i programmet Äntligen i P 4 Jämtland om hur han vid efterforskning hos Telia fick veta att hans teleräkning gått till en adress i Falun, där han definitivt inte bor eller någonsin har bott!

Många lyssnare har också vittnat om hur de gjort otaliga försök att få Telia att ändra deras fakturaadresser. Det gäller exempelvis personer som haft ett fyrsiffrigt postlådenummer men tilldelats ett nytt, tresiffrigt.

När de via olika adressändringsförfaranden, via telefon, mejl och brev försökt uppmärksamma Telia på detta har de efter en tid lika fullt fått fakturor till fel adress.

Många äldre som fått det obefogade inkassokravet har upplevt det som mycket obehagligt och betalat inkassoavgiften av ren rädsla för kronofogden.

Fel för ett år sedan

Redan för ett år sedan skickade inkassobolaget Sergel ut kravbrev till Telias kunder i Medelpad och Hälsingland. Även då skyllde Telia på att deras kunder inte hade gjort någon adressändring. Rune Wikner i Norrhassel utanför Sundsvall, var en av dem som drabbades den gången.

Han fick ett brev från inkassobolaget Sergel för ungefär ett år sedan. Efter att skyndsamt ha betalat räkningen, så började han att nysta i problemet. Det visade sig att posten hade skärpt kraven på att utdelningsadressen skulle vara rätt. Enligt posten var det upp till Telia att uppdatera adresserna från postlådeadresser till gårdsnummer. Rune hade redan gjort en adressändring till Telia angående sitt bredband, men inte för hemtelefonen.
--Det är fruktansvärt hur Telia behandlar kunderna, menar Rune Wikner.

På tisdagseftermiddagen kommenterade Telia dagens lyssnarstorm i P4 Jämtland.

– Jag beklagar att det har blivit så här, säger Hans G Larsson, presschef på Telia.

– Jag har fått helt ny information idag och vi måste titta igen på det här. Det har tidigare hänt på andra håll i Norrland och nu har det kommit till Jämtland.

– Jag vet ännu inte omfattningen, men vi uppmanar alla att höra av sig till Telia. Vi har också diskuterat att ringa upp kunder för att få ordning på det här.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".