1 av 2
Jessica Karlsson, teamledare för Nix Telefons kundtjänst. Foto Ann-Louise Rönestål Ek
2 av 2
Nix telefons kontor i Ulriksfors utanför Strömsund. Foto: Ann-Louise Rönestål Ek
strömsund

Nix Telefonspärr används av allt färre

Jessica Karlsson på Nix om varför det går dåligt
1:22 min

Konsumenttjänsten Nix Telefon ska göra så att man slipper bli uppringd av telefonförsäljare. Men tjänsten tappar användare, tvåhundratusen färre på två år. I Ulriksfors utanför Strömsund finns Nix Telefons kundtjänst. Där tror man att tappet kan bero på att allt färre använder fast telefon.

I det nedlagda fängelset i Ulriksfors, Strömsund finns numera flera företag - bland annat ett callcenter som sköter kundtjänsten och registreringen av spärrar åt Nix telefon.

Sju personer jobbar med detta. Telefonspärren är en del av det svenska konsumentskyddet, ett avtal mellan föreningen Nix Telefon och Konsumentverket.

För att spärra sitt fasta telefonnummer mot telefonförsäljare ringer man talsvarsnummer 020-27 70 00, knappar in sitt eget telefonnummer och bekräftar spärren genom att ringa upp igen efter två dagar. 1,7 miljoner är anslutna nu, för två år sen var det 1.9 miljoner - en tydlig nedgång.

Jessica Karlsson är teamledare för Nix Telefons kundtjänst och bekräftar detta:

- Ja, det har dalat. En anledning kan vara att folk inte skaffar fasta telefonnummer utan går över bara till mobiltelefon, säger hon.

Det finns inga planer på att utveckla en liknande tjänst för mobiler?

- Nej, SWEDMA (Swedish Direct Marketing Association) och svenska callcenterföreningen har antagit etiska regler som ställer sej så att det inte är tillåtet att ringa till mobil, så det ska regleras ändå.

Men om färre använder Nix Telefonspärr - hur påverkar det er här i Ulriksfors, kan era jobb försvinna?

- Nej, vi är inte oroliga. Det kommer att ta många år innan det påverkar oss, så vi ser inte det som något problem just nu, säger Jessica Karlsson.

Vilken är vanligaste frågan från Nix-kunderna?

- Att de är oroliga över att ha blivit uppringda trots spärren. Då får vi förklara att det finns det undantagsfall som till exempel journalistik, marknadsundersökningar och politisk information som kan nå igenom. Om du har en kundrelation till ett företag så har de också rätt att ringa. Det kan vara oseriösa försäljare också. Men vanligast är att man haft en kundrelation.

Det man kan göra i ett sånt läge är att ringa dem och säga till dem att man är Nix-spärrad och inte vill bli uppringd, fortsätter det ändå är det ett övertramp.

Då kan man som konsument anmäla företaget till direktmarknadsnämnden som är en branschdomstol inrättad av näringslivet.

Nu när så många väljer att sälja genom telefonkontakt, upplever ni att den här typen av konsumenttjänst står sej?

- Ja, vi ser ett starkt behov av den här sortens skydd för konsumenterna, det är väldigt uppskattat, avslutar Jessica Karlsson.

Ann-Louise Rönestål Ek

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".