Omarkerade isrännor kan bli dödsfällor för exempelvis skoteråkare. Foto Marcus Frånberg
Norderön/isön

Omarkerade isrännor dödsfällor

Peter Granåsen, Snofed vill ha tydligare ansvar
1:24 min

Efter den allvarliga olyckan i natt där två skoteråkare körde ner i färjerännan mellan Norderön och Isön höjs röster för bättre säkerhet - och det finns flera sätt att minska riskerna. Snöskoterorganisationen SNOFED:s ordförande Peter Granåsen vill se tydligare ansvar.

Efter den allvarliga olyckan natten till torsdag där två skoteråkare körde ner i färjerännan mellan Norderön och Isön höjs nu röster för bättre säkerhet och det finns flera sätt att minska riskerna.

Snöskoterorganisationen, SNOFED:s ordförande Peter Granåsen säger att de som öppnar isrännor, i det här fallet, Trafikverket, bör meddela det till berörda, som till exempel skoterklubbar.

En annan åtgärder som tillsammans med information kan minska olyckorna är ett förbud att köra intill eller över rännorna. Det säger Peder Elderby färjekaptenen som var med under räddningsarbetet med den skoteråkare som kört ner i rännan.

Längst fram på färjan ser man ner i rännan och det är lätt att förstå hur svårupptäckt den kan vara från isen, även under dagtid kan den vara svår att se. Trots det finns inga markeringar eller annat som gör en uppmärksam om det öppna vattnet, men trafikverkets rederichef Anders Werner säger att man inte för nån diskussion om det och att det kan vara svårt att få varningskultar eller rep att sitta kvar på isen.

Samtidigt går isvägen pararellt med färjerännan och där finns det både vägskyltar och tätt med brandgula plogpinnar - som sitter kvar. Han tillägger att frågan om ökad säkerhet kan ju tas upp. Men än så länge är det till var och en att ta isen på största allvar och inte räkna med några varningsmarkeringar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".