Energi och miljö

Miljövänliga transporter diskuteras i Östersund

1:42 min

Ingen teater, men massor av prat om el och gas. I fredags fylldes Storsjöteatern i Östersund av människor som är intresserade av transporter utan fossila bränslen.

Till och med torsdag blir det massor av seminarier och evenamang på temat transporter, trafik och miljö och det är över 30 arrangörer.

Tunga transporter kan gå på järnväg i stället för på landsväg och lätta varor kan man ta på cykeln. Mest gäller det att få folk i alla sammanhang att tänka på ett annat sätt. Och det tar tid, säger Christer Ljungberg som är trafikplanerare och specialist på hållbara transporter.

– Fram till år 2030 är det kanske bara någon procent av alla bilar som har bytt energi, säger han. För man kan inte ställa av bilar innan de tjänat ut. Att tillverka till exempel lastbilar kräver också mycket energi.

Promenera eller cykla

Det pratas mycket om teknik och energi som inte kommer från olja när man talar om transporter.

Ny teknik kan göra energisnåla bilar men det är inte tillräckligt, menar Christer Ljungberg. Man måste också prata om att man inte alltid behöver frakta med bil.

– Man kanske kan promenera eller ta cykeln.

"Järnväg i stället för lastbil"

Det är förstås inte bara privatpersoner som måste transportera på ett annat sätt. Lastbilstrafiken måste läggas över på järnväg, säger Christer Ljungberg.

– Det pågår en utveckling inom transportsektorn. Bland annat av miljöskäl. Och det är ofta konsumenter som kräver bättre transporter. Dom vill inte betala för varor som transporterats i onödan eller med stora påfrestningar på miljön.

Ekonomiska krafter

Det finns starka ekonomiska krafter som vill att vi fortsätter använda olja och förändringar kommer troligen inte från politiker och företag, tror Christer Ljungberg.

– Det krävs nog att initiativen kommer underifrån. Att städer inför hårda krav på hur man använder energi och på utsläpp. Men också att man erbjuder alternativ och visar att det går att göra annorlunda.

Och det är alltså inte ny teknik i fordon eller nya bränslen som är viktigast utan andra sätt att transportera.

– Därför måste vi få järnvägen att fungera, säger Christer Ljungberg, det gör den knappast i dag. Men det krävs många insatser på många olika sätt.