Biogasbussar

Stillastående bussar kostar miljoner

Turerna med Östersunds fem biogasbussar fortsätter, men utan turlista då fordonen fortfarande står med tomma tankar eftersom det saknas tankställe. Två miljoner kronor kommer de stillastående bussarna kosta Östersunds kommun.

Sedan upphandlingen med det företag som skulle starta en biogasmack för busstrafiken i Östersund sprack, har det minst sagt gått kräftgång.

Länstrafiken köpte i fjol fem miljöbussar som skulle fylla tankarna med just biogas. Produktionen som redan finns i Östersund räcker till cirka 350 gasbilar per år, men inte till bussarna. Som P4 Jämtland berättat tidigare har alltså fem helt nya bussar stått stilla i väntan på att fyllas. Då det inte har fungerat med ett tankställe, tvingas Östersund kommun att betala 176000 kronor varje månad till länstrafiken, som en kompensation för den uteblivna gasmacken som kommunen utlovat.
Nu har man lånat ut två bussar till Gävle, men den totala summan kommer vid årsskiftet ändå vara uppemot två miljoner kronor som Östersunds skattebetalare måste punga ut med.

Anbud

26 september, på måndag går anbudstiden för en ny upphandling av en gasmack ut och där kan det finnas en lösning - om nu någon är intresserad. Blir det inget napp ska kommunen titta på andra lösningar där naturgas i stället kan komma att användas, men det blir en senare fråga.

--  I bästa fall kan det finnas en tankstation för bussarna kring årsskiftet, men jag är luttrad i frågan och kan inget lova, säger Bert-Olof Åkerström, biträdande kommundirektör, vid Östersunds kommun.

Skillnad på gas

Naturgas är ett fossilt bränsle och ger mycket mindre miljövinster i jämförelse med biogas som är görs på rötning av biologiskt avfall. Hur det nu ska gå med en biogasmack för bussarna är det nog många i Rådhuset som har i tankarna...

/Marcus Frånberg