Foto: Håkan Lundqvist
Trafik

Delade meningar om vinterdäckskravet minskat problemen i trafiken

Bärgaren Joakim Lust: ”Det har inte blivit någon skillnad”
1:09 min

Från och med årsskiftet är det lag på att alla långtradare ska ha vinterdäck, för att undvika alla de situationer där fram för allt utländska långtradare fastnar i backar och stoppar upp trafiken. Men det råder delade meningar om lagen har gett något resultat.

Bärgaren Joakim Lust tycker inte att problemen med de stillastående lastbilarna har minskat.

– Jag har inte sett att det har blivit någon större skillnad, säger han.

Han får medhåll av lyssnaren Östen Lindkvist som för ett par dagar sedan ringde in till P4 Jämtland och klagade på de eviga köerna i Rännbergsbacken i Åre kommun där långtradare ofta fastnar.

– Många av längtradarna har sommardäck, det ser man när man kör förbi. Bara här om dagen körde jag förbi en långtradare som fastnat i backen och han hade i vart fall sommardäck, eller dubbfria vinterdäck  på drivhjulen, men de var inte av någon bra kvalité, säger han.

Men Anders Könberg som är chef på trafikpolisen i länet har en annan bild av situationen.

– Det har blivitbättre, särskilt på de utländska långtradarna, det märks. Jag tror att de flesta som kör tunga fordon i länet har vinterdäck , men sen kan man ha vinterdäck som är av mindre bra kvalité, säger han.

Anders Könberg menar också att det inte alltid är däcken som är boven i dramat, det kan även vara så att själva fordonsekipaget inte är anpassat för lasten eller för vinterväglaget, man kan få för dåligt tryck på drivaxeln och fastna av den orsaken.

– Här om dagen hörde jag att en långtradare stod och slirade med snökedjorna på och då är det inte däcken som det är fel på utan någonting annat, säger Anders Könberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".