Det var en helikopter av den här typen, en Robinsson 44, som var inblandad i flygkraschen. Helikoptern på bilden har precis skeppats till Sverige från fabriken i USA. Foto: Samuel Sillén
Haveriutredning

Flygolycka i länet får följder för framtida flygunderhåll

Efter en helikopterolycka vid Ånn i Västjämtland i september 2011 rekommenderar Statens haverikommision att flygverkstäder informeras om risker med att använda så kallad absorbtionsduk vid service och underhåll på flygfarkoster.

Deras utredning av olyckan i Ånn visade att rester från en trasa som använts vid en service orsakade att helikoptermotorn tappade effekt och helikoptern föll till marken vid start. Fibrer från trasan hade täppt till bränsletillförseln till motorns förgasare.

Ingen person skadades vid olyckan, men helikoptern fick omfattande materiella skador.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".