Foto: Mahesh Kumar A./Scanpix
Nätfiske

Marknadsförare älskar att följa dina spår på Internet

Det går att säga vem du är genom att se hur du använder "gilla"-funktionen på Internet. Det hävdar nu forskare som har kartlagt nästan 60 000 Internetanvändares vanor i USA.

Enligt forskarna kan de med stor säkerhet förutsäga ålder och kön och med något mindre säkerhet också berätta djupare personliga egenskaper som till exempel sexuell läggning och drogvanor.

En forskare som tittat närmare på Svenskars internetvanor är Håkan Selg på Institutionen för informationsteknologi vid Uppsala universitet. Han säger att det främsta syftet med den här typen av studier är att i större utsträckning kunna rikta reklamen via Internet.

Håkan Selg menar att marknadsförarna riskerar att bita sig själva i svansen.

– Det blir gissningsvis lite tveeggat på så vis att de som inte har något emot reklam de påverkas inte, men alla de som brukar sätta upp "reklam undanbedes" på sin postlåda, kanske blir mer försiktiga nästa gång de trycker på "gilla-knappen".

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".