Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Skolan

Betyg och omdömen tar allt mer av lärarnas arbetstid - elever oroas att betygen blir orättvisa

Saga Jonsson: ”Jag tror inte att det blir rättvisa omdömen”
1:44 min
Eva Grundberg, rektor på Storsjöskolan. Foto Marcus Frånberg

Lärarna går på knäna när byråkrati och dokumentation tar allt mer arbetstid. Vissa lärare på Storsjöskolan i Östersund ska skriva drygt 330 omdömen per termin. Frågan är hur rättvisa omdömen det blir för varje enskild elev.

- Jag tror inte det blir särskilt rättvisa omdömen, säger eleven Saga Jonsson på Storsjöskolan.

Storsjöskolans rektor, Eva Grundberg, tror att lärarna klarar att vara rättvisa på grund av yrkesstolthet.

 – Men de har det väldigt tufft, säger hon.

I en ny undersökning från Lärarförbundet framgår det att grundskollärares tid för planering och efterarbete aldrig har varit så kort som idag - endast 15 minuter per lektion. I undersökningen har 2 800 lärare i grundskolan svarat på hur mycket tid de lägger på olika arbetsuppgifter.

– En lärare har ynka 15 minuter per lektion att förbereda och efterarbeta den. 15 minuter är på tok för litet för att planera och tillgodose alla elever i en klass på säg 25 elever, säger Eva-Lis Sirén, Lärarförbundets ordförande.

90 procent av de tillfrågade lärarna uppger att de inte hinner med alls eller har svårt att hinna med att förbereda sina lektioner.

Eva Grundberg på Storsjöskolan tar upp en annan sak som belastar lärarna:

– De nationella proven som ska vara en hjälp för att göra en likvärdig bedömning för speciellt årskurs nio som ska ha slutbetyg. Proven har blivit fler och tar otroligt mycket tid. De har fem prov i sexan och fem i årskurs nio. Och i varje ämne är det delprov. Allt ska rättas och bedömas likvärdigt, säger Eva Grundberg.

Hon måste ta in vikarier för att lärarna ska sitta med de nationella proven.

Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén säger att vi nu ser konsekvenserna av den massiva våg av reformer som sköljt över lärarna de senaste åren.

– Lärare tvingas vara så mycket mer än bara lärare. Ingen yrkeskår ska behöva ha så höga krav och så dålig uppbackning, säger Eva-Lis Sirén.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".