Lena Gavelin träningsinspiratör och tidigare elitlöpare som njuter av både längdskidor och löpning Foto: Lotta Löfgren/Sveriges Radio.
Löpning

Skidåkning ger mjuk övergång till barmarkssäsongen - Lena Gavelin ger tips inför löpsäsongen

Träningsinspiratör Lena Gavelin tipsar om löpträning på barmark
9:46 min

Nu börjar  många med barmarksträningen.
– Det gäller att börja försiktigt med träningen och öka succesivt, tipsar Lena Gavelin, tidigare elitlöpare och numera bland annat träningsinspiratör

Löpning är en bra träningsform eftersom det är enkelt att bara gå ut och springa. Men nackdelen är att det är hög belastning och asfalt ger ännu mer belastning.

Många är ovana att springa på asfalt vid den här tiden på året.
Det är mycket skonsammare att åka skidor och visst har många kanske behållit konditionen. Men man har inte tränat ben och benhinnor och den muskulatur som man använder när man springer, förklarar Lena Gavelin.

Om du får ont i smalbenen så har du fått problem med benhinnorna.
– Blåkör inte från början, tipsar Lena Gavelin som själv njuter av både längdskidor och löpning vid den här tiden på året.


När börjar njutningen?

Det är bra om man har ett mål. Både ett kortsiktigt och ett långsiktigt mål kan hjälpa till. Den goa känslan efter ett pass, är belöningen för löparen Lena Gavelin.
– Man ska känna att det är så roligt att man ge sig ut nästa dag igen, enligt Lena.

Spring inte i gamla skor, eftersom skor är en färskvara.
– Se till att ha bra skor med bra dämpning och inte för gamla skor, tipsar Lena Gavelin.
Barfotaskor kan vara jättebra om man springer på mjukt underlag, men passar inte på asfalt, enligt Gavelin.
För att ett par skor ska passa dig så är det viktigt att känna efter.
A och o är att skon ska känna rätt och vissa behöver mer stöd i hålfoten.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".