Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Publiktips

Dåliga villkor för utländska långtradarchaufförer

Publicerat tisdag 13 augusti 2013 kl 20.00
Ulf Persson: "De här har med all säkerhet inte betalt under tiden de sitter och väntar."
1:29 min
Det handlar om utländska långtradarchaufförer som står och väntar med sina släp på att få lämna material till vindkrafsanläggningen Mullbergs vindpark, som just nu byggs i Bergs kommun. Foto: Ronja Mårtensson/SR

De sover i sina lastbilar på en parkering i skogen. Har ingen tillgång till vatten och är ifrån sina familjer i flera månader. Utländska långtradarchaufförer som levererar material till svenska företag har inte bra villkor menar facket.

I Bergs kommun befinner sig just nu bland annat rumänska, bulgariska och polska män, som väntar på att få åka hem. Och nu har byborna i området börjat reagera.

– Det är något rykte som går att de ska ha dåliga arbetsvillkor och de undrar hur länge de står där och om de får riktigt betalt. Det är väl det som diskuteras här i byn, säger bybon Kent Rosenqvist.

Det handlar om utländska långtradarchaufförer som står och väntar med sina släp på att få lämna material till vindkrafsanläggningen Mullbergs Vindpark, som just nu byggs i Bergs kommun.

Så här sa en polsk man som satt och väntade: "Vi klagar inte på villkoren, vi står här i max 11 timmar, ibland längre, men sånt är chaufförens jobb."

Det finns inget vatten i området

I området där de befinner sig finns ett torrdass, men inget vatten. De sover i sina lastbilar, men det är inte något konstigt med det berättar den polske mannen.

Men trots att de polska lastbilschaufförerna är nöjda riktar facket kritik mot arbetsgivarna. Ulf Persson är ombudsman på Svenska Transportarbetareförbundet.

– De kommer inte hem på flera månader till sina hemländer. Så de villkoren är helt åt helsike, helt enkelt, säger han.

 

Långt ifrån de svenska villkoren

Och han menar att det är långt i från svenska villkor, som bland annat säger att de ska ha betalt även fast de väntar. Vilket han menar att de utländska chaufförerna oftast inte har.

– Nu har jag inget bevis för det. Men i det här fallet skulle jag med all säkerhet kunna säga att de här har inte betalt under tiden de sitter och väntar.

Det vill facket ändra på och fick vid förhandlingar i våras igenom en arbetsgrupp som ska titta vidare på det.

--  Vi måste titta på ett starkare beställaransvar, så att den som köper transporterna ska titta på hela resan så man ser till att den utförs på ett korrekt sätt enligt svenska lagar och kollektivavtal, säger Ulf Persson på Svenska Transportarbetareförbundet.

   

Vad tänker du om det här? Kommentera gärna nyheten.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".