Efter att ha blivit anmälda till KO ändrar nu företaget Fjällbrynt reklamen som ansetts vara missvisande. Foto: Jan Mårdberg/SR
Reklam & marknadsföring

Fjällbrynt ändrar missvisande ostreklam

Nu medger mejeriföretaget Fjällbrynt att man gjort fel i reklamen om sin mjukost.

Men felet är inte medvetet utan skall ses som ett olycksfall i arbetet, säger Petra Strandberg på företaget.

Tidigare i veckan berättade vi att en privatperson har anmält Fjällbrynt mjukost, som tillverkas i Östersund till KO, Konsumentombudsmannen.

Eftersom företaget gör reklam för att osten inte innehåller några konserveringsmedel i reklamen, trots att konserveringsmedlet E 250, står med i innehållförteckningen.

– Vi har gjort fel, och har nu dragit in allt reklammaterial, informerat våra säljare och kommer själva ta kontakt med Konsumentombudsmannen, säger Petra Sandberg till P4 Jämtland.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista