Ingrid Krylén är konsumentrådgivare i Östersund. Foto: P4 Jämtland
Konsumentvägledning

Många luras av bantningsreklam på Facebook

Konsumentvägledaren: "Många luras av annonser på Facebook"
7:55 min

Just nu får konsumentrådgivningen många samtal från personer som lurats av företag som säljer bantningspreparat på nätet. Det är människor som inte kan skicka tillbaka produkter de ångrar att de beställt - och i vissa fall betalar kunden utan att få några varor, säger konsumentvägledaren Ingrid Krylén till P4 jämtland.

Konsumentvägledaren Ingrid Krylén varnar även för telefonbolaget Telephon som tidigare i år uppmärksammades av SVT för att lura pensionärer över 70 år.

Affärsiden går ut på att binda upp äldre för långa företagsabonnemang som Telephon kräver stora summor för att lösa dem från. Företaget utnyttjar det faktum att de äldre formellt kan räknas som näringsidkare eftersom de äger skog och jordbruksfastigheter. Enligt Telephon ska konsumentlagstiftningens ångerrätt då inte gälla.

Ett annat blufföretag som många lurats av är Postiv pension. De fick folk att föra över sina premiepensionspengar, utan att de fattade att de ingått avtal.

I augsti gick företaget i konkurs. Dessförinnan flyttades kundernas över till ett annat bolag, Strategi placering - som nu granskas av finansinspektionen och ekobrottsmyndigheten.

- Var försiktiga med vad ni svarar på och ingår för avtal, även om ni skulle vinna i en rättslig instans är det inte säkert att ni får pengarna tillbaka, säger Ingrid Krylén.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".