Melodifestivalen höll i Örnsköldsvik 2010. Foto: Anna Ahlström/Arkiv

Melodifestivalen ger stort uppsving för både näringsliv och kommuner

4:08 min

Att få arrangera någon av Melodifestivalens deltävlingar innebär stora ekonomiska fördelar och maximal medial exponering. Den konstaterar Ingrid Thylin som är utvecklingschef i Skellefteå kommun.

Där har man tre gånger ansökt om att få arrangera någon av Melodifestivalens deltävlingar - och fått igenom att göra det.

– Det skapar en folkfest i stan och gör att handeln och hotellen fullbeläggs. Det blir ett stort tryck och en allmän festivalstämning, säger Ingrid Thylin till P4 Jämtland.

Räknat i pengar ger Melodifestivalen mycket tillbaka. 2009 satsade Skellefteå 2,2 miljoner på arrangemanget. En undersökning visade att bara marknadsexponeringen var värd över 20 miljoner. 

-- Då hade man inte räknat in de effekter som satsningen gett i fler arbetstillfällen, ökad handel och fullbelagda hotell, säger Ingrid Thylin.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista