Trött man Foto: Jan Mårdberg/ Sveriges radio
Hälsa

Trötthet ett stort och växande folkhälsoproblem

Torbjörn Åkerstedt forskar om trötthet
11 min

Allt fler blir allt tröttare i dagens samhälle.
– Trötthet är ett av de vanligaste symptomen när man söker läkarhjälp, enligt Torbjörn Åkerstedt vid stressforskningsinstituet vid Stockholms universitet.

Sömnbrist, nattarbete, stress och sjukdom är några orsaker bakom trötthet.
Det behöver inte vara någon hög stressnivå, det räcker att man är uppvarvad och jobbar hårt med hjärnan, förklarar Åkerstedt.

Då kommer bränslet i hjärnan att minska och det innebär att hjärnan markerar trötthet. Systemet vill inte vara med längre utan stänga av på grund utav bränslebrist eller smärta.

Hur allvarligt är det med trötthet?

– Att vara lite trött på eftermiddagen, en inprogrammerad dygnsrytm som gör att man blir trött, är en bagatell.

Men att gå omkring och känna sig trött en längre tid och känslan att inte längre fungera , kan vara en varningsklocka. Då är det dags att undersöka orsaken, anser Torbjörn Åkerstedt som forskar kring trötthet vid Stockholms universitet.

Sömnvanor är lika viktiga som kost och motion hävdar Åkerstedt.
Däremot så är det väldigt individuellt hur länge man ska sova.

– En grov tumregel är att sju timmar bör räcka för de flesta. Men äldre människor kring 60- års åldern klarar sig med 6 timmar och yngre människor i 20-års åldern kräver kanske 8,5 timme för att uppnå rimlig vakenhetsnivå.
När sömnen hamnar kring 5 timmar så upplever människor att de inte mår bra, förklarar Åkerstedt som under flera år forskat om trötthet.

Kan man sova igen sig på helgen och då orka mer på veckan?

– Ja det kan man. Hjärnan är konstruerad så att man kan slarva med sömnen under veckan och bygga upp ett behov och ta igen det på helgen. Om man får sova för lite så kommer hjärnan att sova snabbare och mer effektivt när den får vila, förklarar Torbjörn Åkerstedt som är professor vid Stressforskningsinstitutet, Stockholms universitet.

Däremot så tjänar vi ingenting på att somna om under helgen.

Den första timmen sömn är tio gånger mer effektiv än sista timmens sömn. Däremot så får man en "feelgood" känsla vid sovmornar, som är minst lika viktig anser Åkerstedt.

När man är trött så bör man sluta göra det man håller på med, tipsar professor Torbjörn Åkerstedt som själv sover 6,5 timme per natt.

Hör även P4 Jämtlands Livsstilspanel om trötthet i ljudklippet ovan - där finns också tips och tankar kring vad vi själva kan göra åt problemet:

– Jag kom på mig själv att jag tjatade så mycket om hur trött jag var förra året, att jag hade som nyårslöfte att jag inte fick säga det nåt mer, säger Sandra Wåger i panelen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".