Sena ankomster är en attitydfråga. Är man angelägen om något kommer man i tid, det menar bland andra Ulf Fredriksson, docent i språkdidaktik vid Stockholms universitet. Fredriksson har tidigare sagt till TT att det gäller att få ungdomar att tro att utbildning är viktigt! Foto: Fredrik Sandberg/TT.
Skola

Sena ankomster i skolan allt större problem

Sara Borg Bromée, elev: Tror inte dom tänker på hur mycket det påverkar alla
1:15 min

Skolk och förseningar är en del i vardagen på många skolor i länet och det ställer till problem i undervisningen. Gymnasieeleven Sara Borg Bromée tror att det har att göra med elevernas attityd.

– Jag tror att det är mycket det att de inte tänker på hur de påverkar både de andra i klassen och dem själva, säger Sara Borg Bromée.

Mycket handlar om elevens inställning. Tycker eleven att skolan är viktig är man mer angelägen att komma i tid och det tror Sara Borg Bromée och hennes klasskompis Lina Olsson är anledningen till skolk och förseningar är ovanligt i deras klass.

– Det märks inte så mycket i vår klass då det är väldigt många som är väldigt motiverade i skolan, säger Sara Borg Bromée.

–  Det är ibland de här vanliga. Att jag missade bussen och nu är jag tio minuter sen, men det är ytterst sällan. Sedan har jag kompisar från andra klasser som tänker jag orkar inte så jag skippar franskan, säger Lina Olsson.

Många sena ankomster 

När Pisa studien presenterades i slutet på förra året hamnade Sverige på en femte plats när det gäller högst andel sena ankomster och vi låg även över medel när det gäller skolk.

När det gäller skolk ligger Sverige över OECD-snittet, en utveckling som bevisas genom statistik som CSN tagit fram åt TT. Andelen gymnasieelever som fått beslut om ogiltig frånvaro har under de senaste åren konstant ökat, från 3,7 procent läsåret 2008/09 till 6,4 procent 2012/13.

Problem i undervisningen 

Henrik Toutin är lärare på Anders-Olofs skolan i Hammarstand och han säger att andelen elever som kommer sent har minskat sedan sena ankomster och skolk infördes i läroplanen men han tycker att de sena ankomsterna ställer till problem.

– Då har man ju missat hela introduktion och då måste man ta igen det med eleven. Om en elev kommer mitt i en genomgång och den inte har varit med från början förstår den mycket sämre än de alla andra vad vi gör. Då kan det bli så att eleven blir irriterade och inte förstår och då kan det bli så att de hittar på lite bus istället, säger högstadieläraren Henrik Toutin.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".