Laget Hype jobbar med att marknadsföra en app. Laget är ett av 22 lag i gymnasiesatsningen Ungt Företagande under Camp Creative 2014 i Östersund. Foto: Marcus Frånberg/Sveriges Radio.
Studier

Camp Creative med ungdomar föder nya kreativa företagsidéer

Tomas Hjelm, lärare: Det är 4:e året vi kör och fler och fler anmäler sig.
4:34 min

Sex olika uppdrag från lika många företag, det är jobbet för cirka 120 gymnasieungdomar som under ett dygn ska hitta en bärande idé som kan användas skarpt i näringslivet i projektet Camp Creative.

På 24 timmar ska de både lösa problem åt företag, ta fram en plan och sen presentera sin idé.

– Det är en 24-timmars tävling för unga entreprenörer och det är fjärde året vi kör Camp Creative, och det är fler och fler lag som anmäler sig för varje år, säger läraren Tomas Hjelm.

22 lag tävlar i årets tävling och de kan välja mellan sex olika fall att lösa. En del är påhittade och i några fall har företag eller myndigheter lämnat in, för att få ta del av hur ungdomarna tänker och löser ett företagsproblem. Ett övergripande fall för alla är att fundera kring; hur ökar man inflyttningen till länet och hur stoppas utflyttningen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".