Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Stoppsignal vid ett järnvägsspår, men många järnvägskorsningar är obevakade. Foto: Fredrik Persson/TT.
Järnväg

Lokförare är inte förvånad över dödsolyckan i Björnänge

Lokförare: "Alltid en fråga om pengar istället för säkerhet"
1:22 min

Dödsolyckan i lördags när en minibus kolliderade med ett tåg skedde vid en obevakad järnvägsövergång och mellan Storlien och Östersund finns det totalt 62 obevakade plankorsningar.

Årligen sker det runt 30 kollisioner i järnvägskorsningar mellan bil och tåg och därför är dödsolyckan i Björnänge inget som förvånar Hanna Eriksmo är klubbordförande i SEKOS lokföraravdelning.

– Jag ser personligen dagligen när jag är ute i mitt arbete att det är en viss brist på respekt för järnväg och när det inte är bommar så blir det ännu mindre respekt tyvärr.

Det finns tusentals obevakade järnvägskorsningar. Är det något ni tänker på i ert dagliga arbete?

– Ja, det är det. Man blir lite mer uppmärksam för man vet vart de finns för någonstans. Det sitter uppe tavlor som säger att vi ska tuta men det är inte alltid det hjälper, säger Hanna Eriksmo.

I snitt omkommer cirka fem bilister per år i kollisioner mellan tåg och bil vid järnvägsövergångar.  På sträckan mellan Storlien och Östersund finns det 203 plankorsningar, en korsningar där väg och järnväg korsar varandra i samma plan, och av dem är 62 obevakade som den i Björnänge. Varje år budgeterar Trafikverket för att göra om de farliga övergångarna, en del plankorsningar byggs bort och på andra håll sätts det upp bommar och rödljus. Hanna Eriksmo har märkt av att en del av de farliga korsningarna byggs bort men hon tycker att det behövs fler åtgärder.

– I och med avregleringen av järnvägen är det nu alltid en fråga om pengar istället för säkerhet och det kommer ta tid innan vi får bort alla obevakade övergånger.

Enligt Trafikverket dör det drygt en person per år i Jämtlands län i en plankorsning. Mellan 2003 och 2012 omkom tolv personer i länet och elva av dem var fotgängare. Bara i en av dödsolyckorna var ett fordon iblandat, vilket gör dödsolyckan i Björnänge ovanlig.

Polisen utreder just nu dödsolyckan och har omhändertagit minibussen för att undersöka om det var något fel på den.  

Totalt färdades det tre personer i minibussen och en person omkom direkt. En av de andra vårdas på intensivvårdsavdelning på Uppsala Akademiska sjukhus och han uppges ha mycket allvarliga skador men tillståndet är stabilt, enligt sjukhuset. Den allvarligt skadade mannen kommer från Göteborg.

Den tredje personen som färdades i bilen, som ska ha varit föraren, klarade sig utan allvarligare fysiska skador.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".