Foto: Hans Werner (privat)
Melodifestivalen

SVT kan sätta stopp för biljettfusk i Mello

SVT: Men det ska ju hanteras
1:30 min

SVT skulle kunna sätta stopp för massuppköpen av biljetter från oseriösa företag, som sedan kränger vidare till överpriser, och lurar biljettköpare.

Som medlem av EBU, äger SVT rätten till teveproduktionen av Melodifestivalen. Men friskriver sig helt från hur biljetter skall säljas, och till vem.

Och på frågan om varför inte SVT tar hand om biljettspridningen själva säger Melodifestivalens chef Kristel Tholse Willer så här:

– Bra fråga, men svaret blir att det vi gör är att skapa teve, det är vår kärnverksamhet, att sälja biljetter är inte det vi är bäst på, vi är bäst på att göra teve, säger hon.

Men ni skulle ju kunna dela ut biljetterna mot en avgift?

– Ja men det ska ju hanteras, det handlar ju om 100-130 000 biljetter, säger hon.

Det är två kommersiella företag som säljer biljetterna till folkfesten mello idag. De kan inte påverka eller ha kontroll över massuppköpen som sker när biljetterna släpps, massuppköp där biljetter säljs vidare till enorma överpriser, eller där biljettköparna blir blåsta.

Något ansvar för hur, och vem som köper eller andra regler finns inte uppsatta från SVT, bara ett krav på max sex biljetter per köpare.

Men Kristel Tholse Willer, säger att de kan tänka sig att se över systemet i framtiden.
– Vi får titta på i vilken omfattning det sålts till andra än de som vill se showen.

Gräddfilsbiljetter in till Melodifestivalen existerar också, och säljs , det kallas implementering. Den som har råd kan köpa sig ett vip-paket, oftast riktar det sig till delar av näringslivet, och branschfolket.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".