Den svenska miniubåten "Spiggen".  EX brittisk byggd 1954 Vickers-Armstrong,  Barrow.  16,4m bredd 1,9m. Diesel-elektrisk, 7 - 9 knop.  Besättning 5 man.  Utrangerad 1972  Finns bevarad på Imperial War Museum, Duxford, GB. Foto: SVT Bild
Direktverkande dieselmotor som på exempelvis den svenska miniubåten "Spiggen" (bilden) skulle göra att Thomée går att köra betydligt billigare, men är kanske inget som tilltalar ångbåtsromantiker. Foto: SVT Bild
Ångbåtstrafiken på Storsjön

Dieselmotor kan göra Thomée billigare i drift

Kommunstyrelsen i Östersund lyckades inte heller vid tisdagens sammanträde komma till något avgörande beslut om ångaren Thomées framtid. Stötestenen är en investering på 4,5 miljoner.

De borgerliga allianspartierna (M, FP, C och KD) fick inte med sig majoriteten i kommunstyret på att kommunen ska rusta upp Thomée för 4,5 miljoner kronor.

I stället återremitterades frågan om Thomées framtid för vidare utredning, fram till nästa kommunstyrelsemöte, den 2 december, då frågan lyfts igen.

Bland annat har det lanserats en ide om att fartyget borde utrustas med en direktverkande dieselmotor, som komplement, för att kunna köras på billigare sätt än om den som nu enbart kan gå för ångdrift.

Ett förslag som kommit från Örjan Bergqvist från Arvesund och gruppen bakom ångaren Östersund, som för närvarande agerar "adoptivföräldrar" åt den husvilla ångaren Thomée.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".