Jessica Ottosson ordförande i Kvinnojouren Jämtlands län samt Elin Olofsson, författare med fotografier från kampanj mot våld i nära relationer.
1 av 2
Jessica Ottosson ordförande i Kvinnojouren Jämtlands län samt Elin Olofsson, författare är engagerade i ny kampanj mot mäns våld mot kvinnor. Foto: Marcus Frånberg/Sveriges Radio.
man och kvinna som brudpar
2 av 2
Elin Olofsson och Micke "Mojo" Nilsson agerar brudpar i kvinnojourens kampanj Fotomontage/SR
Våld

Bröllopsfoto på kändisar riktar ögon på mäns våld mot kvinnor

Elin Olofsson: För mig var det självklart att ställa upp
4:38 min

En matkasse med ett vackert bröllopspar på ena sidan och livets baksida på den andra. Artisten Micke "Mojo" Nilsson och författaren Elin Olofsson agerar i Kvinnojourens kampanj mot våld i nära relationer.

Kvinnojouren i Östersund vill med en vanlig matkasse skicka information om mäns våld mot kvinnor rakt hem till köksborden i en ny kampanj.

– Vi ser att det är väldigt värdefullt att få hem informationen till människor genom en matkasse, säger Jessica Ottosson som är ordförande i Kvinnojouren Jämtlands län.

Författaren Elin Olofsson och musikern och artisten Micke "Mojo" Nilsson agerar brudpar på kassens framsida. Baksidan visar däremot en brutal verklighet.

- Som man vill jag bidra med det jag kan för att uppmärksamma mäns våld mot kvinnor och det stöd Kvinnojouren kan ge, säger Micke "Mojo" Nilsson.

Bilden på kassens baksida visar på en konkret situation där brudgummen vrider om brudens arm och Elin Olofsson tror att matkassens budskap kan gå fram till personer som annars inte skulle nås.

– Det är det jag tror är det verkningsfulla med den här typen av information, att den når dem som kanske inte skulle ta en broschyr eller aktivt söka upp information om Kvinnojouren eller vart man ska vända sig om nån utsätts för våld, säger Elin Olofsson.

Kampanjen med matkassarna är ett led i den årliga och världsomfattande kampanjen 16 Days of Activism som sätter fokus på problemet med mäns våld mot kvinnor.

Kvinnojouren kommer med hjälp av andra organisationer, politiker och andra engagerade att stå och packa varor i kampanjens matkassar i några matvarubutiker i Östersund den 10 december och de är beredda på att det kan bli reaktioner.

– Det är en fråga som väcker mycket känslor men jag tror också att det är ett väldigt bra tillfälle för dialog, att kunna prata om det, säger Jessica Ottosson på Kvinnojouren.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".