Korridor i hälsocentral. Foto: Ann-Louise Rönestål Ek/SR Jämtland
Foto: Ann-Louise Rönestål Ek/SR Jämtland
HCTV

Flera oklarheter kring reklam på hälsocentraler

1:52 min

Region Jämtland Härjedalen lär vara första landsting i Sverige att låta företag köpa reklamplats på tv-skärmar i hälsocentralernas väntrum. Men det är luddigt vem som får annonsera.

– Det här är helt nytt att vi låter privata aktörer få möjlighet att exponera sig i den här formen av sponsring. Många företagare stödjer ju vårt arbete och då ska de kunna få någonting tillbaka genom att synas på hälsocentralerna, säger Thomas Andersson, samhällsmedicinsk sekreterare som jobbar med "Mobilisering mot droger" och har varit med och tagit fram det omtalade HCTV.

Vilken kommersiell reklam som får visas på skärmarna och vilka annonsregler som gäller har varit svårt att få fram. P4 Jämtland har fått flera olika bud från tjänstemän, chefer och politiker inom regionen.

Enligt hälsocentralschefen i Åre så handlar det inte om reklam alls, utan om information om till exempel öppettider som apotek eller gym får betala för att visa på skärmarna. För moderata regionrådet Christer Siwertsson är det reklam, men absolut inte från alla de aktörer som tjänstemannen Thomas Andersson föreslår. Till exempel mataffärer.

– Om de vill synas med företagsmärket och tala om att de stödjer länets mobilisering mot droger så har inte jag något problem med det, säger Thomas Andersson.

Tvärt om säger moderata politikern Christer Siwertsson nej till att mataffärer annonserar på hälsocentralernas tv-skärmar.
– Vi har alltså inte bestämt oss riktigt än, precis vad som ska bli, säger han.

Efter alla olika besked kommer det fram att regiondirektören Björn Eriksson har tagit fram en ny sponsringspolicy som politikerna ska ta ställning till i höst. Men inte heller där är det helt solklart vem som får och inte får annonsera i hälsocentralernas väntrum.

– Lagen förbjuder inte kommersiell reklam men för oss är det väldigt viktigt att allmänhetens förtroende ska upprätthållas. Det ska inte finnas ett säljbudskap, säger Björn Eriksson.

Men nu kan inte du säga om det är okej att en mataffär gör reklam?
– Nä, jag kan inte gå in på några särskilda fall eftersom jag inte vet hur det ser ut, svarar direktören.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista