En man står i en fabrik och tittar in i kameran.
Förändringen av transportbidraget riskerar att bli förödande för tillverkningsindustrin i Norrland. Det menar Håkan Bäckström, ekonomichef på JP Industri. Foto: Johanna Vackdahl/Sveriges radio
Näringsliv

JP Industri fruktar följder av slopat transportstöd

Ekonomichefen: Det finns ju djup oro
3:27 min

Östersundsföretaget JP Industri är rädda för att tappa kunder i södra Sverige på grund av den genomförda förändringen av transportbidraget.

Ovissheten är just nu stor bland de 130 anställda på plåtfabriken i Lugnvik, norr om Östersund. De flesta av JP Industris kunder finns i södra Sverige.

Tidigare har det regionala transportbidraget varit en morot för sörlänningarna att handla i Jämtland, trots de långa transportavstånden. Men sedan i höstas har det blivit dyrare, eftersom kunderna i söder inte längre kan få transportbidrag för sina fraktkostnader.

Regeringen har beslutat att det nu bara är företag som har egen produktion i de fyra Norrlandslänen som kan få transportbidrag. 

– Det kan inte bara vara vi som tycker att det här är idiotiskt, säger Håkan Bäckström, ekonomichef på JP Industri, som inte kan utesluta varsel om företaget skulle tappa stora kunder.

Tillväxtverket bedömer att det är ett 30-tal företag i norra Sverige som påverkas av de nya reglerna. Men poängterar att det inte handlar om någon försämring av transportbidraget.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".