Utsikt från läktarplats på Arnljotlägdan
1 av 6
Utsikt från läktarplats på Arnljotlägdan Foto: Andreas Ekeroot
Arnljot entre
2 av 6
Arnljot entre Foto: Andreas Ekeroot
Audition Lisa Boman och Anna Persson
3 av 6
Audition Lisa Boman och Anna Persson Foto: Anders Mellgren/Sveriges Radio
Daniel Bärlund, debutant
4 av 6
Daniel Bärlund, debutant Foto: Anders Mellgren/Sveriges Radio
Konstnärliga rådet
5 av 6
Konstnärliga rådet Foto: Anders Mellgren/Sveriges Radio
Mattias Nilsson & Robert Johansson
6 av 6
Sökande Mattias Nilsson & Robert Johansson Foto: Anders Mellgren/Sveriges Radio
Kultur

Arnljotspelen har en trogen publik

"Vi har en ganska trogen publik som ser föreställningen återkommande"
13 min

Vikingadramat Arnljot spelas för 77:e gången på Arnljotlägden, Frösön.

Dramat utspelar sig i den betydelsefulla brytningstiden mellan kristendom och hedendom, när både norska och svenska kungar gjorde anspråk på Jämtland.

I början av 1900-talet skrev kompositören Wilhelm Petersson-Berger operan Arnljot. Den hade urpremiär i Stockholm 13 april 1910. Han omarbetade föreställningen själv till ett taldrama och köpte mark på Frösön i Storsjön där dramat kunde framföras. Petersson-Berger regisserade själv de första fem uppsättningarna, från 1935 fram till kriget. Det är endast regissören som får betalt och i övrigt är det amatörer i produktionen, berättar Björn Sandin i konstnärliga rådet i föreningen Arnljot.

1945 återupptogs spelen och har sedan dess spelats varje år på lägdan med den fantastiska utsikten över Storsjön och Oviksfjällen, som Arnljot själv hänförs av i inledningen av föreställningen.

Föreställningen var på turné i Minnesota,USA 1963 och spelade för svenskamerikaner. Ullånger och Skansen har under andra år fått besök av ensemblen.

Att läsa en text rakt upp och ner säger egentligen ingenting om hur man är på scenen, därför har man valt ut en text som är samma för alla och den har använts i många år, Idas sommarvisa av Astrid Lindgren och Georg Riedel. För att rollbesätta har föreningen ett utskott som kallas Konstnärliga Rådet.

P4 Jämtlands reporter var med vid årets audition. Det är några debutanter och några som har varit med tidigare. Mattias Nilsson har varit med i dramat sedan 2008 och skulle gärna vilja få en talroll.

Ubma är egentligen den enda regelrätta skurken

Daniel Bärlund är för första gången med på audition och har stort intresse för Vikingatiden.

Just i år visar det sig att det är ovanligt många som söker rollen som Ubma, noiden. Han ser en chans till ekonomisk vinning genom att till varje pris komma åt Arnljots gömda guld, allt utom direkt konfrontation.

Arnljot har en trogen publik som återkommer år efter år, berättar Björn Sandin i det Konstnärliga Rådet. – Jag tror många skulle sakna den om den inte fanns. Många har sett pjäsen och vill sedan vara med i föreställningen, förklarar Björn Kron.

Genom åren har vikingadramat förändrats både i språket och tidmässigt. – Tidigare tog föreställningen tre timmar, berättar Maria Broman vid konstnärliga rådet.

Den 9 juli har föreställningarna premiär på Arnljotlägdan på Frösön.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".