Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Skolor & utbildning

Tidiga betyg gav inte färre underkända

Publicerat tisdag 11 oktober 2016 kl 06.18
Svenska för invandrare undervisning. Foto: Eleonor Svensson/Sveriges Radio
Foto: Eleonor Svensson/Sveriges Radio

Tidigare betyg i skolan verkar inte ha förbättrat för elever med problem, även om det kan vara för tidigt att dra säkra slutsatser.

För drygt tre år sedan fick de första eleverna i årskurs sex betyg, och nu har de gått ut årskurs nio.
Ett motiv till förändringen var att kunna sätta in tidigare insatser vid problem.

Men en promemoria från Skolverket visar nu att hälften (49 procent) av dem som var underkända med betyget F i matematik i sexan hade F även i nian.

Bland dem som hade F i svenska och svenska som andra andraspråk i sexan hade ungefär en av tre fortfarande F i nian.

– Under flera av de år de här eleverna har gått i grundskolan har antalet speciallärare i grundskolan minskat och man har jobbat mindre med små undervisningsgrupper och andra insatser för elever som har det tufft, säger utbildningsminister Gustav Fridolin (MP).

Jan Björklund, partiledare för Liberalerna, pekar på att många ändå förbättrat betygen.

– Jag tror att det kan ha en förklaring i att man identifierat dessa elever tidigt och tvingats sätta in hjälp och stöd.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".