Förbifart Brunflo Kollage
1 av 2
Så här är Förbifart Brunflo tänkt att gå, enligt Trafikverkets förslag. Foto: Trafikverket/Sveriges Radio
En av tre möjliga sträckningar av Förbifart Brunflo. Foto: Trafikverket
2 av 2
Trafikverket har bestämt sig för det östligaste alternativet till ny sträckning av E14/E45 förbi Brunflo. Foto: Trafikverket

Klart med nya E14/E45 utanför Brunflo

Protestgruppen: Det är helt åt pipsvängen
0:29 min

Trafikverket har valt när det gäller sträckning av E14/E45 utanför Brunflo. Det blir det östligaste alternativet man går vidare med.

Alternativet kallas "Skogen grön öst" och har valts framför de möjliga förbifarter som skulle gå längre västerut, närmare samhället.

– Det är helt åt pipsvängen, rent bedrövligt. Det är många som rider och jagar i området, mark som nu går bort, säger Magnus Löfgren, medlem i protestgruppen Stoppa E14 förbifart Brunflo, till P4 Jämtland.

Trafikverket är av en annan åsikt.

– Vi har valt korridoren Skogen grön öst för att det sammantaget ger den bästa lösningen om vi ser till natur och kulturmiljö men även för att det blir färre boende som blir berörda av buller.

– Det är det alternativ som vi ser uppfyller målen att både öka trafiksäkerheten och tillgängligheten längs sträckan och som samtidigt ger den minsta störningen för omgivningen, säger Trafikverkets projektledare Ulrika Sundgren.

Planerad byggstart för förbifarten är år 2020. Även Östersunds kommun och länsstyrelsen har förordat förslaget.

I projektet ingår även en ombyggnad av genomfarten genom Brunflo som ska byggas när förbifarten är klar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".