En av fyra dörrar som Margareta Nilsson måst ta sig genom för att släppa in gäster som kommer via huvudentrén.
1 av 3
En av fyra dörrar som Margareta Nilsson måst ta sig genom för att släppa in gäster som kommer via huvudentrén. Foto: Marcus Frånberg
Bakgården på Solberg.
2 av 3
Bakgården på Solberg måste Margareta ta sig över för att komma till entrén dit hon går för att öppna för sina gäster som inte kan gå i den trappa som leder upp till bakgården. Foto: Marcus Frånberg
Svår trappa för de som har problem att gå.
3 av 3
Svår trappa för de som har problem att gå. Foto: Marcus Frånberg
Boende

Låsta dörrar isolerar äldre på trygghetsboende

Hyresgäst: Jag känner mig inlåst
5:02 min

Sedan Östersundshem låste alla ytterdörrar på bonusboendet Solberg har rörelsehindrade Margareta Nilsson blivit mer eller mindre isolerad i sin lägenhet.

Och Margareta Nilsson är långt ifrån ensam, även andra rörelsehindrade och äldre på boendet tar sig inte ut för att släppa in gäster och det finns ingen porttelefon.

Bostäderna i bostadsområdet Solberg, där hon bor, är anpassade för hyresgäster över 60 år och Östersundshem skriver så här på sin sajt:

"Östersundshems Bonusboende är anpassat för dig som vill kombinera trygghet och gemenskap, samtidigt som du slipper kompromissa med din individuella frihet".

Sedan det uppstått problem med att obehöriga under en längre tid tagit sig in i kvarteret i centrala Östersund bestämdes att alla dörrar som kan nås utifrån ska vara låsta. Då byggnaden har flera olika funktioner och är byggd med innergård, flera trapphus och korridorer så blir det också många dörrar som måste låsas för att stoppa obehöriga.

Det här innebär att 86-åriga hyresgästen Margareta Nilsson som har svårt att gå, måste förutom sin egen lägenhetsdörr också öppna ytterligare tre dörrar. Den första tar henne ut till en bakgård som ska korsas till nästa dörr, därefter ska hon gå över en korridor för att slutligen låsa upp dörren ut mot gatan, eller friheten som hon säger.

– Jag klarar inte av det här, det går inte. Dessutom måste ju mina besökare först ringa mig då de omöjligt kan ta sig till min lägenhetsdörr utan nyckel, men det hjälper ju inte att ringa då jag ändå inte kan gå för att öppna säger Margareta Nilsson.

Under vardagar mellan klockan 11 och 15.30 ska det finnas en vakt vid huvudentrén som kan öppna för besökare. Något som Margareta tycker är krångligt och hennes besökare kommer oftast senare än så.

– En vanlig porttelefon där jag får ett samtal och sedan bara kan trycka på en knapp för att öppna dörrarna vore det enklaste sättet att lösa det här säger Margareta Nilsson.

Östersundshems förstår att dörrarna kan bli svåra för en del, men menar att det system de har med små plastknappar som hålls mot dörren så de öppnas fungerar generellt mycket bra. Behöver hyresgästen flera knappar till släkt och vänner ska det gå att ordna.

– Vi förstår problematiken men det är en viktig säkerhetsfråga att inga obehöriga kommer in i huset. Samtidigt är alla passager handikappanpassade. Vi undersöker också om det på något vis är möjligt att skaffa porttelefoner, men det är ju en ekonomisk fråga säger Ola Ångman, driftsansvarig vid Östersundshem.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".