Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Politik

Rabatt på elcyklar föreslås i regeringens budget

Publicerat tisdag 5 september 2017 kl 08.14
Cykelhandlare: En sporre för de som tar bilen idag
(2:38 min)
Elcyklar
Det kan bli rabatt på köp av elfordon om regeringens budget för nästa år går igenom. Foto: Thomas Johansson/TT

I regeringen satsning klimat och miljö i budgeten för nästa år ingår rabatt på elfordon. En bra idé tycker cykelhandlare.

 – Det är vettigt rent pendlarmässigt, så det känns väl som en liten sporre till de som tar bilen idag och kanske inte behöver det, säger Stefan Källman, som säljer elcyklar på en butik i Östersund. 

Regeringen föreslår en stor satsning klimat och miljö i budgetpropositionen för nästa år. 

Det handlar om totalt 5 miljarder kronor, varav nära 1,4 miljoner till ett minskad klimatpåverkan och minskade utsläpp i industrin. 1,2 miljoner satsas på fossilfria transportlösningar och höjd stödnivå för solceller.

En miljard av budgeten är tänkt att läggas på ökat skydd för biologisk mångfald i skyddsvärda skogar och hav, samt på att åstadkomma en mer hållbar konsumtion.

Drygt 800 miljoner kronor vill regeringen lägga på internationellt miljösamarbete och Parisavtalet. 

En del i budgeten handlar om att kunna klara sin vardag utan egen bil och regeringen lägger bland annat 350 miljoner på en elfordonpremie för köp av elcykel eller elmoped.

Förslaget är en premie på 25 procent för de vanligaste elfordonen som exempelvis elcyklar och elmopeder, med max 10 000 kronor per fordon.

Stefan Källman tycker att det låter som ett bra incitament för många.

– I slutändan så kommer väl fler som kanske inte har ekonomin att köpa en riktig elcykel ha möjlighet att göra det. 

Det har hänt mycket på elfordonsmarknaden, numera finns det cyklar från lägre till ganska höga prisnivåer, berättar han. 

– Det vi har hemma är allt från 11.000 kronor upp till 50.000, helt beroende på vad du vill använda cykeln till. 

De dyrare cyklarna handlar mycket om utrustningen på cyklarna, enligt Stefan Källman. 

– Det är mycket mountainbike som blir dyrare när det kommer till lite bättre komponenter på cyklarna tillsammans med lite mer dämpning som gör skillnad. Själva elsystemet i sig är inte mycket dyrare än något annat. 

Men elcyklar kan användas av alla, anser Stefan Källman. En småbarnsmamma som vill ta med sig barnen för att handla mat kan exempelvis koppla på cykelkärra, tipsar han. 

– Vill du ha med barnen och ändå ha lastutrymme så fungerar det kanon. 

Även för den som behöver handla lite mer finns det lösningar. 

– Det finns trehjuliga lådcyklar som tar 100 kilo i vikt som du kan cykla till affären och storhandla utan att det är speciellt betungande. 

Så när det gäller design och användningsområden har utvecklingen gått fort de senaste åren, berättar Stefan Källman. 

– Men även försäljningen har gått lavinartat framåt, och det ökar för varje år. 

Själv har han dock inte elcykel, av praktiska skäl. 

– Jag bor så oländigt till så att pendla till och från jobbet skulle inte vara en möjlighet. Och hemma har jag en vanlig cykel eftersom barnen har vanliga cyklar. Det skulle kännas som att fuska lite att cykla elcykel när jag tränar med dem. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".