Slöjdsal, klassrum, arbetsmiljö, Fjällsjöskola, Backe, Jämtland
1 av 3
Bra bemötande avgörande för att elever ska lyckas i skolan. Foto: Lina Wahlnemo/Sveriges Radio
Carita Eriksson, ordförande i Attention
2 av 3
Carita Eriksson, ordförande i Attention. Hon berättar att ett bra bemötande i skolan är avgörande om en elev ska lyckas. Foto: Filip Gustafsson Högman/Sveriges Radio
Psykolog Magnus Ekerlid vid skolhälsan i Östersund.
3 av 3
Psykolog Magnus Ekerlid vid skolhälsan i Östersund. Foto: Filip Gustafsson Högman/Sveriges Radio
Utbildning

Bra bemötande halverade avhoppen i gymnasieskolor i länet

Utsatt i skolan: Har satt djupa spår
3:58 min

Bra bemötande är en av de viktigaste faktorerna för att elever ska lyckas, och särskilt viktigt är det för elever med särskilda behov.

Carita Eriksson har ADHD och borderline och var med om en händelse i skolan när hon var liten som satte spår för hela livet. När hon räckte upp handen för andra gången när hon inte förstod en uppgift fick hon en utskällning av läraren.

– Den har satt djupa spår i mig. Det har fått mig att känna att jag kanske är dum som inte förstår eftersom jag har problem med koncentration. En rädsla att våga be om hjälp, säger hon till P4 Jämtland.

Ungefär en fjärdedel av Sveriges gymnasieelever fullföljer inte sin utbildning. Och lite mer än var tionde niondeklassare saknar behörighet för att ens komma in på gymnasiet.

Forskning visar att en av de viktigaste faktorerna för att elever ska lyckas i skolan är ett bra bemötande.

Carita Eriksson är även ordförande i föreningen Attention, som samlar personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, menar också att det är den viktigaste faktorn för elever med diagnoser.

– Skolan har ansvaret att elever ska vilja gå i skolan, säger hon.

Det går att minska avhoppen. Några kommuner och skolor deltar i ett projekt från Sveriges kommuner och landsting, SKL, som kallas Plug In. Där har skolor fått pengar för att förbättra bland annat bemötandet.

I Åre, först på gymnasiet och sedan på skolan i Mörsil, har personalen arbetat med en metod som kallas för "skolkärlek". På gymnasiet Hjalmar Strömerskolan i Strömsund har de två elevcoacher som bland annat fungerar som diplomater mellan elever och lärare.

Sedan starten 2012, har andelen avhoppen minskat kraftigt på de skolor som varit med fram till 2014, från 12 procent till mellan 2 och 5 procent, i anta elever rör det sig om från ett 40-tal som hoppat av till mellan 5 och 15.

Trots framgångarna är inte alla kommuner i länet med. Bräcke valt att inte delta i projektet. Krokom och Östersund har varit med men medverkar inte längre. Östersund har i stället valt en modell där skolorna själva får arbeta med bemötandefrågor men kan vända sig till elevhälsan om de behöver hjälp.

Magnus Ekerlid är psykolog vid elevhälsan i Östersund.

– Bemötande är något som lärare har med sig i grunden. Sedan finns vi från elevhälsan som ett stöd i situationer när man behöver tänka på bemötandet lite extra, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".