Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Avtal

Jämtkraft backar efter kritik från Konsumentverket

Publicerat onsdag 25 oktober 2017 kl 09.53
Jämtkraft: Vi vill ha nöjda kunder
(2:49 min)
Arctura - Jämtkraft, skidstadion, Östersund
Jämtkraft gör som Konsumentverket tycker och minskar uppsägningstiden på elavtalen till en månad. Foto: Lotta Löfgren/Sveriges Radio

Energibolaget Jämtkraft backar nu efter kritik från Konsumentverket och gör om elavtalet för dem som har rörlig bindningstid.

Jämtkraft har kritiserats av Konsumentverket för att ha långa bindningstider. Deras kunder har tre månaders uppsägningstid, medan konsumentlagstiftningen förordar en månad.

 – Den långa tiden kan betyda att det blir en sorts inlåsningseffekt för konsumenten om det är så att de egentligen vill byta avtal då, säger Daniel Eliasson, jurist på Konsumentverket, KO.

Nu väljer Jämtkraft att lyssna på deras kritik och ändrar uppsägningstiden.

– Vi har beslutat att justera uppsägningstiden för de kunder som har avtalsformen rörligt pris. Vi har justerat ner den från tre månader till en månad, säger Arne Jansson, affärsutvecklingschef på Jämtkraft. 

Så man kan säga att ni gav med er för Konsumentverkets krav?

– Det var ett ganska enkelt beslut. Vi har inte uppfattat att våra kunder sett tre månader som en oskälig uppsägningstid, men eftersom Konsumentverket har den här uppfattningen så självklart följer vi den.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".